Как да поръчаш изработка на уебсайт, без последващи главоболия и скрити проблеми. Пълно ръководство за клиенти

| Публикувана на
kak-da-poruchash-izrabotka-na-sayt-rakovodstvo-za-klienti

Буквално през ден имаме запитвания за seo услуги на сайтове, които не стават за оптимизация, защото са направени зле, или запитвания за изработка на сайт на ново, след като вече има такъв, който не е бил изграден както трябва.

Безкрайно неприятно е за един бизнесмен, след като е дал хиляди или десетки хиляди лева за уебсайт, някой специалист оптимизатор да му съобщи новината, че сайта му е направен много непрофесионално, няма да може да разгърне своя потенциал и трябва да се помисли за направа на нов...

Защо се получава така?

Според мен има две обяснения: програмистите знаят за повечето от задължителните и необходими настройки и изисквания, свързани с UX, дизайн, ползваемост и техническо seo, но не ги правят, защото никой не им го е дал като задание и ще отнеме допълнително време. Или просто не знаят за повечето от тези неща. Тази причина е по-вероятна, как могат да разбират от всичко това? Та те са програмисти, не са IT гении, разбиращи от всичко.

А има и една трета причина, която е някакъв микс между другите две – някои от нещата ги знаят, но няма да ги направят, а с повечето от тях никога не са се сблъсквали.

Имайте предвид, че понякога разликата между много добре направен уебсайт и неговата противоположност, не може да се забележи с неопитно око. Тоест и двата вида може да изглеждат по един и същи начин, но само единия от тях да преминава изискванията на Гугъл за техническо seo, UX и добри практики.

Защо това е важно?

Ако сайта ви само изглежда добре, но не отговаря на изискванията за техническо seo, UX и ползваемост, то забравете да имате някакъв трафик и добри позиции! Ако имате намерение онлайн бизнеса ви да е популярен и добре посещаван от потенциални клиенти, то тогава ето ви един списък с неща, за които трябва да следите и да се уверите, че компанията, която изработва вашия уебсайт ги е направила както трябва. Това ще ви даде един по-добър старт...


1. Изберете фирма, а не фрийлансъри

Това не е съвет, който ще предотврати проблемите ви, но е едно по-добро начало от другия вариант. Изберете си компания, с богато и интересно портфолио, с офис и различни начини за контакти с тях.

Поне ще сте спокойни, че няма да ви избягат...


2. Избор на домейн

Колкото и да ви убеждават някои специалисти и търговци на домейни, че е добре да си купите име за вашия онлайн бизнес, с присъстваща най-важната ключова дума в него, то това не само че не е вярно, ами най-вероятно ще доведе до наказание и до това, че домейна ви никога няма да изглежда сериозно в очите на Google и на потребителите!

Веднага давам пример: ако търсите да си закупите хладилник, към кой сайт ще се обърнете? Към hladilnik.bg, или към популярните брандове, предлагащи бяла техника, като Техномаркет, Емаг и т.н...?

Брандовете вдъхват голямо доверие, а вие няма да се превърнете в такъв, ако сайта ви се казва kliucharski-uslugi.com. Да не говорим, че търсачката дори си има специално наказание за подобни домейни. Нарича се exact match.

Разбира се, винаги има изключения и заварено положение, но като правило, това, което съм ви посъветвал е съвсем вярно, дръжте се за него.

Най-лесно се брандира дума, която не значи нищо. Може би някаква комбинация от първите ви букви или пък срички от имената на децата ви, като Мебели Монема. Брандът е кръстен на двете дъщери на собственика – Мони и Ема!


3. Важно за хостинга

хостинг


Хостингът е дома на вашия уебсайт. Тоест, това трябва да е „уютно“, сигурно и стабилно място. Не се доверявайте на измислени варианти. Наложилите се и популярни хостинг компании, имат добри решения за вашите нужди.

Но, не само за това съм добавил тази точка. Тук искам да засегна нещо, изключително важно, на което съм се натъквал не веднъж през годините.

Клиенти се оплакват, че не могат да се „откажат“ от услугите на компания, която им поддържа и хоства сайта, защото нямат достъп до него. Това е брутално! Не знам, как е възможно IT фирма да „задържа“ по този начин клиенти, а това дори не са редки случаи....

Трябва да има само един собственик на хостинг акаунта, в който се помещава вашия сайт и това сте вие, или някой ваш близък довереник.

Компанията, която ви е изработила (или ви изработва) уебсайта няма нужда от този достъп. На тях им трябват програмни достъпи, които най-често са C-панел и FTP.

Помолете хостинг компанията да ви съдейства със създаването на хостинг акаунт според вашите нужди и придобиването на необходимите за вас данни и достъпи.


4. Уеб дизайн

Хората са най-различни, както и техните предпочитания. Това е част от очарованието на света. Но се случва, да не е добре да си натрапиш мнението, пък дори и да става дума за собствения ти уебсайт.

Ще ви цитирам една умна мисъл, която научих в Клуб Мастерхак (всъщност е на Хелмут Тома): „червеят трябва да се услажда на рибата, не на рибаря!“ – имайте го предвид. Дори и да сте убедени, че това е най-невероятния дизайн, то със сигурност не е правилно сайта ви да изглежда така:

грозен дизайн

Консултирайте се за всеки случай с уеб дизайнер, или поне с няколко от вашите колеги, за да избегнете тотално визуално бедствие и някои от най-често срещаните грешки в уеб дизайна.

Има и нещо друго важно, свързано с дизайна, което искам да ви споделя. Имайте предвид, че когато видите някой темплейт, който много ви харесва, не забравяйте, че една добра част от този дизайн се уповава на чужди изображения, които няма да ги има във вашия собствен.

Това, което искам да ви кажа е, хем да си приготвите страхотни изображения, хем да не се разочаровате накрая и да си кажете: ами то май този дизайн няма много общо с това, което ми показаха...


5. Къстъм уебсайт или платформа?

Въпреки, че IT компаниите рядко обсъждат с клиентите какво решение са им приготвили за уебсайта, то никак не е лошо да имате малко повече информация и да знаете какви са плюсовете и минусите на различни варианти.

 Фирмен уебсайт

Много често за такива сайтове се ползва платформата Wordpress. Тя е лесна и удобна, и е едно добро бюджетно решение.

Но, разбира се, има и подводни камъни.

• Това е най-често хакваната и компроментирана платформа в света.
• Случва се сайта да се счупи, поради „несходство“ в новите версии на определени плъгини. Плъгините са готови функционалности, предоставени от трети страни и често са безплатни или имат безплатна и платена версия.
• Случва се готовите теми (темплейти, дизайни) да са много лошо написани (програмно), което бави сайта и може да причини и други проблеми.
• WP е платформа, която е направена изначално само за блогове. В последствие е добавен код, така че да може да отговаря за всякакви варианти, което значи, че има много излишен код. Не, че е някакъв сериозен проблем, но ако имате идея за нещо мащабно, то може би това не е варианта подходящ за вас.

Тези минуси на Wordpress могат да се заобиколят. Секюрити проблема се решава с ежеседмичен ъпдейт на плъгините (когато има нужда и на ядрото), ограничаване на достъпите до сървъра по IP и още по-добре – ползвайки минимален брой модули, които са изработени от сериозни разработчици и имат лесен и бърз съпорт.

Проблемът с лошо направените дизайни се решава още по-лесно – като HTML-а на визията се билдне от компанията, която ви прави сайта. Тоест, не купувате самата тема, а само CSS елементите, но пак ще изглежда по същия начин, само че без проблемите.

Ако компанията, която сте избрали не иска, или не може да билдне сама HTML-a на даден темплейт, значи не са вашите хора.

Другият вариант за фирмен сайт е направата му от нулата. Така наречения къстъм уебсайт.

По-скъпо решение, което също има плюсове и минуси.

• Няма да има много излишен код, а само този, от който има нужда сайта.
• Буквално няма ограничения – може да се направи всякаква функционалност.
• Варианта да бъде хакнат сайта ви, силно намалява.
• Възможно е сайта да бъде написан на някакъв "екзотичен" език и след това да не може да се открие друг специалист, който да продължи работата по него.
• Случва се, определена компания да изработи лошо даден сайт, ползвайки така наречения код спагети. По така направен сайт ще може да работи само и единствено човека, който го е правил.

При това положение е възможно къстъм уебсайта да стане покъртително лошо, не отговарящ на никакви условия и изисквания за добри практики на Гугъл.

 Онлайн магазин

Тук също е възможен варианта с Wordpress (+ WooCommerce), като мое лично мнение е, че това е един добър вариант само за начало.

В WebsiteDesign изработваме онлайн магазини с WP, Opencart и къстъм. При комърс сайтовете, които са на Wordpress, се случват доста по-често разни проблеми, от колкото при другите два варианта.

Имайте предвид, че Opencart е платформа с отворен код, специално направена за онлайн магазини. Разбира се, можете да си изберете и от подобните на нея Magento (стабилна и тежка платформа, подходяща за много големи магазини), PrestaShop и т.н...

Тук има и един четвърти вариант. Готови SAAS платформи, с широк спектър от възможности, чрез които можете да си изградите вашия магазин, без да платите на компания за изработката, но на които ще трябва да плащате ежемесечна такса. Колкото по-голям и сложен е вашия сайт, толкова по-скъпа ще бъде таксата. Такива платформи са CloudCart, GombaShop, DreamShop….

 Новинарски сайт или блог

Тук, най-популярните варианти са два – сайт на Wordpress или къстъм. Да, разбира се, че има и много други платформи – Joomla, Drupal… Wix и Blogspot, като че ли са по-несериозните възможности. И четирите последни се ползват все по-слабо в България, за това се спирам на най-популярните по принцип.

В общи линии всичко, което съм описал за фирмените сайтове, важи с пълна сила и тук.


6. www или без

www


Всъщност няма никакво значение. Обикновено собствениците на по-дълги домейни си избират варианта без www, за да не се удължава излишно още името.

Тук е по-важно нещо друго, на което искам да ви обърна внимание. След като си изберете единия от двата варианта, то се уверете, че другия редиректва към този, който сте избрали, а не се отварят поотделно и двата по този начин: websitedesign.bg и www.websitedesign.bg.

Ако сте си избрали вариант без трите www, то изписвайки сайта с тях, трябва автоматично да редиректне към другия вариант (без тях).

Отделил съм му цяла точка, защото понякога виждам как това не се спазва. А ако не се направи, има добър шанс Гугъл да ви лепне наказание на новия сайт!


7. Правилна структура


Дори и да не разбирате много от уебсайтове, то можете да поразгледате структурата, главните менюта и навигации, и да видите, дали бързо ви се изяснява архитектурата, или ви се струва доста объркана.

Често, по-важните менюта са в горната част на сайта (на десктоп визия):

меню - основна навигация

А пък най-долу, в така наречената структурна част „футер“, може и е добре да има „Политики за поверителност“, „Бисквитки“, „Условия за ползване“ и други...


8. Инсталиран и правилно конфигуриран SSL сертификат

Няма какво да се лъжем, една сериозна фирма никога няма да ви предаде готовия уебсайт, без вече задължителния SSL сертификат (зеленото катинарче).

Secure Sockets Layer е наложил се протокол, използващ се за защита на връзката, осъществена от потребителите към вашия сайт. Защитава канала и криптира данните. Изключително наложителен при онлайн магазини и сайтове с плащания, или лични данни.

Популярните хостинг компании предлагат дори безплатни решения, стига да ползвате техните основни услуги.


9. Бързина

Няма нужда да ви уверявам, бързината е един от важните фактори за класиране и още по-значим за това, дали даден потребител ще реши да се възползва от вашия сайт или ще го напусне.

Отдавна вече, като говорим за бързина в уеб среда, нямаме предвид само това, как се отваря уебсайта на десктоп компютър, ами вече още по-важно е, дали е достатъчно бърз на мобилни устройства.

Можете да тествате тук: https://pagespeed.web.dev, но един от най-сигурните тестове е и на око.


10. Страница за грешка 404

А това пък е нещо, за което на дали някой клиент се е сетил да пита и да изисква да бъде направено.

Много е важно да има специално направена страница за „Грешка 404“, на която да пише, че това е грешка, че няма такава страница на сайта и да има някакви опции за попадналите на нея – да отидат на началната страница, или да потърсят в търсачката на сайта...

Важно е, първо заради UX-а на потребителите и второ (също толкова важно) – ако сървъра не връща код с грешка 404 за всяка страница, която я няма на сайта, то тогава ботовете на търсачките ще бъдат изправени пред невъзможен избор – да проучват безброй страници, което може силно да влоши бюджета за обхождане и да доведе до големи проблеми...

Можете да проверите дали имате такава страница на сайта ви, като напишете нещо подобно: vashiasayt.com/asfasfasgag (каквото и да е, след името на домейна). Ако се покаже нещо такова:

Грешка 404

значи на сайта ви няма страница за грешка 404 и е добре да бъде направена.


11. Мобилният изглед на сайта

От няколко години вече, повечето посещения към един уебсайт се правят не през десктоп компютри, а чрез мобилни устройства.

Респективно и Google вече обръща много по-голямо внимание (да не кажа всичкото), на това как изглежда и се представя даден уеб сайт през телефони, таблети и други такива устройства.

Изключително важен UX и ранкинг фактор. Можете да проверите как се представя вашия сайт, на око и оттук https://search.google.com/test/mobile-friendly. Ако има много грешки, или въобще не минава изискванията, значи има доста какво да се работи по него.


12. Сетване на Google Analytics и Search Console

Някои IT компании ще ви кажат, че това не е тяхна работа, не е важно и за това не са го направили! Но, ще го направят, ако го поставите като изискване. Според нас е задължително!

През Гугъл аналитикс ще виждате много от важните данни, свързани с хората, които го посещават. Какъв трафик прави сайта ви на ден, седмица, месец, година и т.н... Дали се задържат потребителите на неговите страници, идват ли отново. Каква точно е вашата аудитория и какво е тяхното поведение и предпочитания. От къде намират хората вашия сайт. И много друга полезна информация.

Чрез Сърч конзолата ще намерите важна информация за самия сайт, страниците му и тяхното представяне.

Ясно е, че вие не сте дигитален маркетинг, или SEO специалист, за да четете и анализирате тази информация. Но, когато ви потрябват такива специалисти, а повярвайте ми, ако желаете бизнеса ви да се развива онлайн, то със сигурност ще имате нужда от тях, тогава те ще са ви много благодарни, че вече имате и съхранявате тази информация.


13. Видим за ботовете сайт

Ето още нещо изключително важно, което е възможно да се пропусне. Става дума за следното. Когато се изработва един сайт, то той е в режим на невидимост за всякакви ботове (или пък съвсем е защитен с парола и видим само за определени хора). Рядко, но се случва, когато уебсайта е готов и фирмата го предаде на клиента, програмистите да забравят да го направят видим за ботовете.

При това положение, хората ще виждат сайта, но търсачките въобще няма да знаят и да разберат, че съществува!

Можете лесно да проверите за този проблем, като се опитате да постнете някоя страница от сайта във Facebook. Ако не се получава и социалната мрежа ви казва, че няма такъв URL адрес, то най-вероятната причина би била, че ботовете на Facebook не виждат сайта.


14. Ясен договор

И като за накрая, задължително разписвайте договор с компанията, която ви прави сайта. Колкото повече подробности и функционалности има в него за бъдещия продукт, толкова по-слабо вероятно е накрая някой да се почувства ощетен. 


Всичко, описано до тук, е една малка част, от това, което се изисква от един уебсайт да притежава, но е едно чудесно и силно начало за старт на вашия бизнес онлайн.


----------------------------

След като сте проверили всичко това (най-добре е преди въобще да се започне изграждането на уебсайта), се обърнете към специалист – оптимизатор на сайтове (SEO), за да може той да провери нещата и да се уверите, че сайта ви преминава успешно поне задължителните неща, които Google иска да види, че са направени.

Само при това положение, ще можете да имате летящ старт и да удовлетворите изискванията на търсачките и потребителите, за да сте сигурни, че сайта ви ще има възможност да разгърне максималния си потенциал и да ви донесе големи печалби...



Ако Ви харесва статията,
споделете я.