8 причини за внезапно пропадане в резултатите на Google: Ръководство за възстановяване

| Публикувана на
vuzstanovyavane-na-propadane-v-rezultatite
Представете си как един ден проверявате позициите на ключовите думи, по които се класира Вашия сайт и виждате огромен спад. Месеците или годините, в които сте полагали усърден труд, за да постигнете желаните челни позиции, се оказват изгубени. Какво бихте направили в тази ситуация?

Първо - не се паникьосвайте. Драстичните спадове на позициите на целевите ключови думи (така нареченият Google dance) не е нещо необичайно и се случва с по-голямата част от сайтове, по които активно се извършват SEO дейности.

След това - преминете през всяка една точка от тази статия, за да установите възможната причина за спад в позициите и как евентуално да оправите проблема. Спрямо състоянието на сайта Ви и това, което е причинило спада в позициите, може да е нужно от една седмица до един месец за възстановяване на позициите след като предприемете съответните мерки.

1. Невярна информация


Преди да предприемете каквито и да е действия или промени по Вашия сайт, убедете се, че наистина позициите на важните за Вас ключови думи отразяват спад.

Доста често се оказва, че рязката промяна в класирането се дължи на грешна обработка на данните от инструментът, който проверява позициите. Също така, това може да се дължи на промяна в настройките, ако сте правили такива. Така че, първата стъпка е да се уверите, че инструментът, с който мониторирате движението на ключовите думи, работи коректно и е настроен правилно.

Втората стъпка е да проверите дали спадът е по-голям спрямо нормалните флуктуации на трафика към Вашия сайт. Гугъл алгоритмите се подобряват непрестанно и е абсолютно нормално да забелязвате динамика в броя посещения, както и това на кое място се класира Вашия сайт по дадена ключова дума. 

Почти всеки собственик на уеб сайт следи дневните и месечните посещения към сайта си, откъдето вижда как в определени дни или часове има спад на трафика. В даден месец, ако има X-посещения, следващия ще е X+100 или X-100, но важното в случая е да мониторирате и анализирате данните за Вашия сайт и да проверите дали няма прекалено драстични промени в това отношение. 

За тази цел, най-добре прегледайте данните за последната година или две и ясно ще си проличи кога се е случила тази флуктуация.



2. Ръчни действия и наказания


Един уеб сайт получава ръчно наказание, когато някой от екипа на Google го провери и се окаже, че не отговаря на правилата за качество (webmaster quality guidelines).

Има няколко причини, поради които може даден сайт да получи ръчно наказание: спам (генериран от потребителите), неестествени входящи връзки, копирано/дублирано съдържание и други.

Ако забележите голям спад на позициите на сайта Ви (например - от първа страница се е преместил на четвърта), има голяма вероятност да сте получили някакво наказание. Най-лесният и ефективен начин да разберете това дали е така, чрез Google Search конзолата. 

Влезте в Google Search Console с кореспондиращия акаунт, чрез който сте верифицирали  Вашия сайт и отидете в менюто Security & Manual Actions > Manual Actions. Ако Вашият сайт е получил ръчно наказание, това ще бъде отразено в тази секция на Google Search конзолата, придружено с причината за това, както и засегнатите (наказаните) страници.



За проблеми (наказания), свързани с конкретна страница от Вашия сайт, най-добрата практика е да помислите какви промени сте правили последно по нея и да ги анализирате или просто да възстановите състоянието на наказаната страница във варианта, в който е била преди да получи наказание.

Ако проблемът (наказанието) е свързан с външната оптимизация на сайта Ви, разгледайте внимателно входящите връзки към него, съответно - дали има неестествени линкове като вид и количество.

Ако нямате представа какво е причинило наказанието, проверете за някои често срещани причини, които могат да се окажат от особено значение:

 Спам, генериран от потребителите

Този тип съдържание може сериозно да повлияе на класирането на Вашия сайт. Това обикновено са коментари, отзиви, форумни постове или всякакъв вид страници, където даден потребител може свободно да публикува съдържание на Вашия сайт. Освен това, обикновено този тип нежелано спам съдържание е придружено и с изходящ линк или линкове. Затова, прегледайте внимателно страниците, в които потребителите могат да публикуват съдържание. Ако има рекламно или нерелевантно съдържание - изтрийте го. Блокирайте (ban-нете) потребителите, които са публикували това съдържание. Обмислете други варианти за борба със спама.

 Копирано или нискокачествено съдържание

Нискокачественото и дублираното съдържание е друг често срещан фактор, заради който можете да получите ръчно наказание на Вашия сайт. За да спазвате добрите практики, които Google препоръчва, уверете се, че съдържанието във Вашия сайт е уникално и не е публикувано никъде другаде. За тази цел може да използвате уеб инструмента Copyscape Plagiarism Checker или настолния софтуер Advego Plagiatus.

По този начин ще можете да установите две неща. Дали някой копира съдържанието от Вашия сайт и го публикува на друго място или дали статията, която сте поръчали на някой копирайтър е уникална, а не копирана от чужд сайт.

 Съмнителни пренасочвания (редиректи)

Използвайте някой от популярните инструменти, например Website Auditor, за да проверите дали някой URL адрес от сайта Ви не пренасочва потребителя към страница, на която не се предполага, че трябва да се озове. Влезте в менюто Site Structure > Site Audit > Redirects и разгледайте внимателно дали има адреси, които пренасочват и какви са техните статус кодове 301, 302 и т.н.



Ако в списъка със страниците забележите някой неестествен редирект, редактирайте го или го премахнете (помислете кое ще от най-голяма полза за потребители Ви и вземете съответното решение).

 Неестествени изходящи линкове

Обикновено, тази ситуация се наблюдава при сайтове, които участват в програми или схеми за автоматизирана размяна или продажба на линкове*

Ако при Вас случаят е такъв, съветваме Ви да премахнете всякакъв тип подобни изходящи връзки от сайта си или да запазите само релевантните такива. 

Също така, в  някои случаи е препоръчително да маркирате линковете към други сайтове с релация nofollow, за да запазите семантичната връзка между страниците, които са взаимосвързани на локално ниво сайт (interlinking).

За да проверите кои страници от Вашия сайт имат изходящи връзки, можете да използвате някой от популярните за това инструменти, като Ahrefs, SEMrush, Majestic и т.н… А пък ако имате възможност, комбинирайки някои от тях, ще получите най-пълна картина на линковете, които водят към вашия сайт.



*Сайтовете, които предлагат услуги за размяна или продажба на линкове обикновено изискват от собствениците да инсталират даден модул или плъгин (за широко разпространените CMS-и). Тоест - ако Вие собственоръчно менажирате поддръжката и развитието на Вашия сайт, ще знаете, ако такъв тип добавка има активирана функционалност. Това са стари практики, които даваха някакъв резултат в близкото минало, но е силно препоръчително да не се уповавате на такъв тип методи, а да си набавяте входящи връзки към сайта от авторитетни и релевантни източници.

 Неестествени входящи линкове

Един от основните и най-деликатни моменти от външната оптимизация на даден сайт е изграждането на входящи връзки към него. Ако тези връзки идват от нискокачествени и нерелевантни сайтове, това също може да до доведе до наказание на Вашия сайт. Винаги внимавайте и проверявайте източниците (сайтовете), от които получавате линкове, дали са тематично свързани, с висока посещаемост и силни SEO показатели.

 Сигурност

Никой уебсайт не може да бъде гарантирано защитен от хакерски атаки. За съжаление, повечето уебмастъри не разбират, ако сайта им е бил обект на подобна атака. За повече информация дали Вашия уебсайт е бил компрометиран или не, вижте официалната информация от съпорт центъра на Google - https://developers.google.com.

3. Ъпдейт на алгоритъма на търсачката


От Google непрекъснато променят алгоритмите си на търсене и работят по тяхното подобрени с цел да предоставят на потребителите все по-добри и релевантни резултати.

Обикновено, ако има голям алгоритмичен ъпдейт, това се обявява официално от Google, но има много случаи, в които тази информация се установява и разпространява от SEO специалисти в различни сайтове и платформи като Search Engine Journal, Search Engine Roundtable, обществото в Reddit.

При задействането на голям алгоритмичен ъпдейт, в период от няколко дни до седмица, може да забележите огромни промени в позициите на сайта Ви. Съветът ни е да не предприемате никакви драстични мерки през този период, докато не премине изцяло ъпдейта и да не се стряскате.

В някои случаи биват засегнати сайтове от определена ниша (като Medical ъпдейта например), в други случаи - ъпдейтът оказва глобално влияние. Понякога пък, от Google правят тестове, по време на които сайтът Ви може да изпадне със десетки или стотици позиции надолу, но след това връща старите си позиции или даже се изкачва по-нагоре. Затова - в такива случаи, запазете хладнокръвие, потърсете информация за конкретния ъпдейт, изчакайте да премине и тогава анализирайте промените и резултатите от него.

4. Конкуренцията не спи


Понякога е възможно да се забележи спад в позицията на сайта Ви, но това да не се дължи на проблем свързан с него, а на това, че сайтовете на конкурентите Ви също непрекъснато се развиват и по този начин причината за разместване в позициите е, че просто някой от конкурентите Ви е “изпреварил”.

В този случай, проучете внимателно конкурентните сайтове във Вашата ниша. Анализирайте какво съдържание публикуват, каква вътрешна структура на сайта използват, както и изградените входящи линкове.

За да проверите и сравните как във времето са се променяли позициите на ключовите думи на Вашия сайт и на конкурентните сайтове, можете да използвате инструмента serprobot.com. Възможно е промените в позициите да бъдат хаотични и непрекъснато да виждате различни сайтове, които се класират над Вашия. Това означава, че вероятно в момента тече някой ъпдейт и както вече споменахме - в този случай е най-добре да не предприемате никакви действия.

Но, ако забелязвате, че конкретен сайт или сайтове изместват Вашия по дадени ключови думи, тогава е време за по-сериозен анализ на ситуацията.



Ако някой от Вашите конкуренти Ви е outrank-нал (изместил) по множество ключови думи, това означава, че най-вероятно са правени мащабни промени и подобрения по вътрешната и външната оптимизация на този сайт. В този случай можете “сканирате” конкретния сайт през инструментите, които вече ви споменах за проверка на линковете, а можете да ползвате и SEO SpyGlass и WebSite Auditor, за да видите каква техническа оптимизация е извършена по този сайт и какви входящи връзки има.

Ако забелязвате единични случаи, в които даден сайт Ви е изместил в SERP-а, това най-вероятно означава, че конкурентния сайт прави малки промени по вътрешната оптимизация (промяна на H-хединги (подзаглавия), подобряване на съдържанието, смяна на тайтъл тагове и т.н.). В този случай, направете сравнение между Вашата страница и страницата на Вашия конкурент и ще можете да определите какви подобрения могат да бъдат направени, за да може Вашата страница да извлече по-добри дивиденти от това.

Съвет: Проследяването на позициите на Вашия сайт е почти толкова важно, колкото и това да следите конкурентните сайтове по кои ключови думи се класират и как се променят тези позиции във времето. Това ще Ви даде поглед как се движат и развиват конкурентните сайтове и да анализирате тактиките и похватите, които те използват и съответно дали дават положителни или отрицателни резултати.

5. Изгубени (изтрити) беклинкове


Както нискокачествените входящи връзки могат да повлияят негативно на класирането на Вашия сайт, така и загубата на качествени линкове. Не забравяйте да проверявате и за това. 

Ако искате да възстановите такъв тип изгубени линкове, най-добрият вариант е да се свържете със собственика на конкретния сайт, където е бил позициониран линкът и да коментирате причината за премахването му и неговото възстановяване. Разбира се, става дума за ситуация, в която имате или вече сте имали някакви отношения със собственика (webmaster-a) на дадения сайт. 

Съвет: Възможността да изгубите важни входящи връзки към сайта си е друга причина редовно да мониторирате линк профила си. Ако забележите, че даден линк е премахнат няколко дни след поставянето му и се свържете със собственика на сайта е много по-добър вариант, отколкото, ако месеци по-късно установите това. 

6. Промени по сайта


Ако извършвате или наскоро сте направили значими промени по сайта си като редизайн, смяна на CMS-a, миграция към нов домейн, е много вероятно това да повлияе на класирането на сайта. 

За да проверите дали извършването на тези промени е оказало негативно влияние на сайта Ви, влезте в Google Search конзолата и отидете на меню Index > Coverage. Ако има забележителен и драстичен пик в броя грешки и/или предупреждения, който съвпада с датата, когато сте извършвали промени, това Ви дава ясно потвърждение, че проблемът се състои в конкретната модификация по сайта от тази дата.



За щастие, сърч конзолата регистрира и описва всички проблеми по обхождането и индексирането на страниците, така че е изключително лесно да се локализира и разреши проблем от такова естество.

7. Промени в потребителското поведение


Има твърдения, че поведенческите показатели нямат основно влияние върху класирането на даден сайт, но практиката показва точно обратното. Например, една съществена част от Rank Brain е точно потребителското поведение, времето прекарано на сайта, брой страници, които са били посетени и т.н.

Тоест - ако забележите спад в позициите на сайта Ви, проверете CTR процента, за да видите дали има драстични промени в стойностите му.

Отворете Google Search конзолата и влезте в менюто Performance > Search results и графиката ясно ще Ви покаже дали и кога е имало значителни промени в CTR-a.



Ако забелязвате осезаеми спадове в CTR-a, проблемът може да се дължи на това, че конкурентните сайтове са подобрили техния snippet, или че Вашият snippet вече не е толкова релевантен към търсенето и намерението на потребителя за конкретната ключова дума или фраза.

Независимо в коя от горните две ситуации се намирате. Влезте в страницата с резултати от търсенето (SERP), направете търсене по някоя от ключовите думи, по които искате Вашия сайт да се класира на челни позиции и сравнете снипетите на Вашия сайт и на конкурентните такива, които са на първите позиции. Вероятно може да се наложи да трябва да промените тайтъл тагове и мета описания. Също така, използвайте Schema.org, за да обогатите допълнително информацията, която вижда потребителя преди да кликне на даден резултат след търсене в Google.

8. Промени в SERP-a


От известно време, Google добавя в страниците с резултати от търсенето допълнителни елементи като knowledge панели, видеа, продуктови листинги, секции с отговори на често задавани въпроси и още много други елементи от подобен вид. Тези елементи са в помощ и полза на потребителя, защото той може директно да открие информацията, която търси, без да посещава даден сайт, но от друга страна - това води до намаляване на посещенията от органичните резултати.

Възможно е понижаването в посещенията и позициите на ключовите думи, по които се класира Вашия сайт да се дължи на появата на такъв тип елементи в страниците с резултати от търсенето. 

Ако забелязвате, че в SERP-a са се появили нови елементи и те оказват негативно влияние на класирането Ви, обърнете особено внимание на използването и интегрирането на структурираните микро данни, чрез които ще можете да опишете типовете страници от Вашия сайт, различните елементи от всяка страница като рейтинг, цена на продукт, работно време и още много други.

В коментарите под статията можете да споделите личен опит как сте се справяли в подобни ситуации, които описва тази статия, както и кой е най-често срещаният проблем, според вас, който може да доведе до понижаване класирането на даден сайт.



Източник: link-assistant.com


Ако Ви харесва статията,
споделете я.

Вижте още