Михаил Сливинский от Яндекс отговаря на популярни въпроси

| Публикувана на
mihail-slivinskii-ot-yandex-otgovaria-na-populiarni-vaprosi
Всеки ден хората се свързват с екипите за поддръжка на Google и Yandex с различни въпроси, на които те отговарят в различни формати. От Google много рядко дават конкретни отговори как работят алгоритмите им за подредба на резултатите. Яндекс са малко по-открити и влизат в комуникация с клиентите.

По-надолу сме превели за вас доста полезна статия от кухнята на търсачките, която в пълна сила важи и за Google. В нея навярно ще намерите отговор на въпроса: „Какво не правя както трябва, защо не ми се класира сайта добре?“.

На потребителски въпроси отговаря ръководител отдела за връзка с уеб администратори на Yandex Михаил Сливинский. Добре е да видим как изглежда всичко от другата страна и да чуем отговори от "от първа уста" :)

В материала ще ползваме следните съкращения В (Въпрос), Я (отговор на Яндекс), WD (WebsiteDesign) – ние с наш коментар, когато го имаме.

В: Имам нов уеб сайт. Как да го вдигна до топ резултатите в неговата ниша? Каква стратегия да избера?

Я: За популяризиране на нови сайтове няма някакви съществени различия (от тези при стари). Ключовото е:

• Фокусирайте се върху такъв асортимент, услуга, информация, в които вашия сайт и бизнес е по-силен от конкурентите;

• Определете основните запитвания (ключови думи и фрази), релевантни на вашия бизнес и се уверете, че сайтът ви има целеви страници, които ефективно ще отговорят на потребителския проблем;

В: Кой ранкинг фактор е с максимална тежест?

Я: Съвременният интернет е силно конкурентен и е от милиони сайтове. Няма лесен начин да спечелите конкуренцията за даден потребител при търсене.

Трябва да предложите по-добри условия, по-добро съдържание, по-добър избор и функционалност, по-добро обслужване. Трябва да изградите доверие на потребителя в сайта си. И накрая, трябва да проверите техническите параметри, възможността за обхождане и индексиране.

В: Защо моят сайт губи позиции в SERP-а, без да правя никакви промени?

Я: "За да стоиш на място трябва да бягаш напред", (Алиса в страната на чудесата). Може би вашите конкуренти бягат напред по-бързо.

WD: Това е отговорът на често задаван от нашите клиенти въпрос: Еднократно или абонаментно SEO ми е необходимо? Успехът на вашия сайт не е бягане на 100 метра, той е по-скоро дълъг маратон, в който се нуждаете някой край страничната линия да ви подаде вода, да ви дава сили, с които да продължите да се надпреварвате с най-силните във вашето занимание. Ако вие сте първи и спрете, конкурентите ви няма да спрат и скоро ще гледате печално гърбовете им.

В: Сайтът ми има добри позиции на някои ключови думи, но нямам почти никакви продажби. Какъв може да е проблема?

Я: Първо, важно е не само къде е вашият сайт по определени ключови думи, но и обема им на търсене от потребителите. Може би сайта ви няма страници, които да отговарят на най-важните и най-популярни търсения във вашата ниша.

WD: Специализираните SEO инструменти, с които всекидневно работим, могат да дадат приблизителния обем на търсене на интересуващите ви ключовите думи и тези на вашите конкуренти. За съжаление те са платени и някои от тях са прилично скъпи, и крайно нерентабилни да се ползват от непрофесионалисти.

Я: На второ място, опитайте да погледнете сайта си през очите на потенциален потребител. Какви са неговите основни предимства пред останалите? Каква е разликата от конкурентите? Дали сайтът вдъхва доверие? Задължително молете клиентите и посетителите си за обратна връзка, за да видите къде се справяте добре и къде не. И защо. След това направете промени в сайта и измерете ефекта, като използвате инструментите за анализи.

В: Как да печелим от информационен сайт, ако вие понижавате сайтовете с реклами?

Я: Тук искам да подчертая няколко неща:

- Ние не се борим с рекламите, напротив, считаме ги за един от най-приемливите начини за монетизация на информационни сайтове.

- При равни други условия, алгоритмите за класиране често предпочитат сайтове с по-малко реклами.

- Препоръчваме ви да не използвате реклама, която може да обърка и да раздразни посетителя на сайта. Например, става дума за автоматично възпроизвеждане на звук, шокираща реклама, неконтролирани блокове от изскачащи прозорци и т.н.

В: Как да направим правилния избор, когато правим промени в сайта? Каква структура да изберем, навигация, меню или дизайн?

Я: Няма универсална препоръка. Структурата, както и другите елементи зависят от разнообразието на задачите за търсене в избраната ниша.

В: Нещо се случва с моя сайт. Позициите на сайта за определени ключови думи постоянно се променят

Я: Това е напълно нормално, позициите могат да се променят по много причини. Например поради появата на нови сайтове или промени в съществуващите, поради персонализация, промени в алгоритмите, появяване на нови сигнали за качеството на сайта и т.н.

В: Понякога резултатите от търсенето показват страници от моя сайт, които не са съвсем подходящи за заявката, въпреки че има по-подходящи такива. Какво трябва да направя, така че алгоритъма винаги да избира страниците, които аз смятам за правилни?

Я: Както може би доста хора знаят, нашите алгоритми, в своята работа разчитат на стотици сложни фактори за подреждане на класирането, за да може да се избират и показват приоритетно най-релевантните страници, отговарящи на съответното търсене. Ние, от своя страна, се опитваме да “обучаваме” алгоритъма, така че в 100 процента от случаите той да избира страницата, която е най-подходяща за търсенето на потребителя, но понякога има нестандартни ситуации, които анализираме и използваме в нашата работа.

Затова тук бих отговорил така: да помогнем на алгоритъма да избере най-подходящите страници можем заедно: вие - да го развиете и да запълните с необходимата информация, ние - да го обучаваме и да събираме нови и нови данни.

В: Защо, когато пиша на съпорта и питам за конкретните причини, поради които сайта ми е паднал в класирането, никой не ми ги казва кои са?

Я: По принцип има много причини за промяна на позициите и трафика. Поддръжката на големите търсачки не се занимава с популяризиране на уеб сайтове, нейната функция е да осигури правилно функциониране на алгоритмите.

WD: Но ние се занимаваме точно с това. Това е нормален отговор от страна на Яндекс или Гугъл, те разчитат на рекламни приходи и на своите рекламни блокове. Ние се грижим да позиционираме вашия сайт по естествен начин, без пари за реклама. Най-много хора кликат на органичните (неплатените) резултати.

Я: И ако алгоритмите работят правилно, то служителите от съпорта няма какво повече да ви кажат. Разбира се, могат да ви дадат някакви насоки и "храна за размисъл", но това е. Предоставяме възможност за проверка и анализ в инструмента за уеб администратори, но не можем да определим причините за вас, за което съжалявам.

В: Защо потребителите не идват на моя сайт, въпреки че изглежда добре и отговаря на въпросите и намеренията на търсещите?

Я: Може би има технически проблеми (например съдържанието не достъпно за нашите ботове), или сайтът губи от вашите конкуренти при решаването на потребителското питане.

Източник: Yandex


Ако Ви харесва статията,
споделете я.