Google пуска ъпдейти на своите алгоритми веднъж или два пъти всеки месец (и това са само тези, за които знаем), но не всички от тях наравно въздействат върху SERP (страницата с резултати при търсения).
За да ви стане ясно какви са главните промени в алгоритмите през последните години, ние се постарахме да напишем за вас списък с най-важните ъпдейти и санкции, практически съвети за проверка, ако сте били засегнати от тези наказания, препоръки за възстановяване, както и насоки как да се предпазите за в бъдеще.
Panda
Google Panda е алгоритъм, използван за оценка на качеството на уеб страници, които са с нискокачествено съдържание, дублирано такова или спам. Първоначално, Panda бе по-скоро филтър, отколкото част от основния алгоритъм на Google, но през януари 2016г., бе официално инкорпорирана в алгоритъма за класиране на търсачката. Въпреки всичко, това не означава, че сега Panda действа в резултатите при търсене в реално време, но индикира, че функциите на ъпдейта в момента вървят по-бързо и по-често.
Всяка нова версия на Panda приложението означава, че страниците ударени по-рано могат да се възстановят ако са направили правилните промени, а сайтовете, които са успели да се “измъкнат” преди това, могат да бъдат хванати и наказани.
Опасностите при Panda
Търсачката няма да разкрие точните фактори, на които Panda обръща внимание когато определя качеството на съдържанието. Но, базирайки се на това, което Google казва по въпроса и разкритията на специалистите из цялата мрежа, следните фактори могат да играят ролята на спусъци, които биха могли да активират Panda алгоритъма.
- дублирано съдържание
- плагиатство
- много малък обем съдържание
- генериран от потребителя спам
- пренасищане с ключови думи
- беден потребителски опит
Проверете, дали сте били наказани
Внезапен спад в органичния трафик може да означава, че сте били ударени от Panda, особено ако спадът е само в трафика на Google. Лесен начин да проверите е да инициирате проверка в RankTracker на SEO PowerSuite; инструментът автоматично ще сравни данните от Panda към Вашия трафик и графиките при класиране, така че ще може да видите ако сте били ударени от някое от приложенията на алгоритъма. Може да задействате тази проверка в безплатната версия на инструмента.
Ако все пак забележите значителен спад на трафика, който кореспондира на определено Panda приложение, шансовете вашия сайт наистина да е наказан са големи. Добрата новина е, че сега Panda е част от алгоритъма на Google и възстановяването би трябвало да отнеме по-малко време отколкото преди.
Ако сполучите и отстраните проблема преди следващото обновяване на ъпдейта, най-вероятно ще успеете да възвърнете вашите добри резултати в рамките на няколко седмици.
Стартирайте Panda одит
За да идентифицирате и оправите всички проблеми, свързани с наказанията от Panda алгоритъма, следвайте стъпките по-долу.
• Проверете за дублирано съдържание по Вашия сайт. Дублираното съдържание е най-често срещания случай за стартиране на Panda. Ако имате голям сайт (над 1000 страници) е препоръчително да задействате регулярни одити на съдържанието, за да се уверите, че няма случаи с дублиране. За по-малко сайтове, случаен одит, когато сте добавили нови страници например е достатъчен.
• Когато добавяте ново съдържание към Вашия сайт, уверете се, че е достъпно само през един URL адрес и не е копие на някои от съществуващите вече страници.
Ако все пак съществуват дублирани страници и вие по някаква причина не може да ги премахнете, използвайте 301 пренасочване или каноничен таг; алтернативно, може да блокирате страниците от индексиране с robots.txt или с noindex мета таг.
• Проверка за плагиатство. Ако заподозрете, че някои от Вашите страници се дублират външно на други онлайн ресурси, добра идея е да ги проверите с Copyscape или Advego Plagiatus. Втората програма има две преимущества – безплатна е и може много точно да определи до каква степен даден текст е бил преразказан, и от къде.
Много индустрии (като онлайн магазините с хиляди страници продукти) не могат да имат винаги 100% уникално съдържание. Ако движите сайт за електронна търговия например, опитайте се да използвате оригинални изображения където можете и потребителски ревюта за да накарате Вашите описания на продуктите да изпъкнат от тълпата.
• Идентифицирайте прекалено малкото съдържание. Това е малко неясен термин, но обикновено се използва за да опише недостатъчното количество на уникално съдържание на страницата. Често, тези страници със съдържание са пълни с реклами, афилиейт линкове и др., като по този начин предоставят по-малко оригинална информация или индикира за “претупване на работата”.
Ако смятате, че такова съдържание може да представлява проблем за вашата страница, добра идея е да го проанализирате по отношение на броя думи, линкове на страницата и уникалност.
Имайте предвид обаче, че желаните брой думи на всяка страница са свързани с целта на страницата и ключовите думи, към които е насочена тази страница. Това означава, че за заявки, които предполагат, че търсещия иска бърза информация (като напр. коя е столицата на Малта или бензиностанциите в София), страници със стотина думи на съдържание ще излязат на предни позиции в Google.
Същото важи и за търсачи, които искат да намерят видеоклипове или снимки. Но, ако това не са запитванията, към които искате да насочите вниманието на вашата публика и се появят твърде много страници със слабо съдържание, то най-вероятно ще се вкарате в беда.
За изходящите връзки, Google препоръчва запазването на общия брой линкове на всяка страница под 100 като правило. Така, че ако забележите страница с под 250 думи на съдържание и над 100 връзки, това е доста солиден индикатор за слабо съдържание.
• Направете одит на Вашия сайт за пренасищане с ключови думи.
Това е термин използван да опише пре-оптимизацията на даден елемент от страницата за дадена ключова дума, което си е съвсем виден опит за манипулация на SERP-a. За да проверите дали има такъв проблем на вашите страници е добра идея да погледнете в топ класираните страници на вашите конкуренти.
Можете да ползвате безплатната версия на SEO PowerSuite's WebSite Auditor или някой инструмент за насителност на ключови думи.
• Оправете проблемите, които намерите. Веднъж щом сте идентифицирали слабостите на вашия сайт, които могат да доведат до Panda наказание, опитайте се да ги поправите възможно най-скоро, за да предотвратите да бъдете засегнати от следващата версия на алгоритъма и бързо оздравяване!
Penguin
Google Penguin има за цел да идентифицира и премахне от топ класирането страници с неестествени връзки на профили, които спамят резултатите от търсенето като използват манипулативни тактики.
Когато на пазара излезне нов ъпдейт на Пингвин, сайтове, които са предприели действия за отстраняване на вредните връзки (като напр. чрез инструмента на Google Disavow) могат да възстановят доброто си класиране. Нови сайтове и такива, които не са хванати преди това, са най-вероятните плячки на Пингвина.
В момента Google търси да инкорпорира Penguin в своя SERP алгоритъм и да го накара да заработи в реално време, което означава, че наказанията ще бъдат прилагани по-бързо, но и възстановяването ще отнема по-малък период.
Опасностите при Penguin
Алгоритъма Пингвин търси сайтове с една или няколко от следните видове връзки в своя профил:
- Връзки идващи от некачествени сайтове или спам
- Линкове, идващи от така наречените сателитни или микро сайтове, (PBNs)
- Връзки, идващи от локално неподходящи сайтове
- Очевидно платени връзки
- Линкове с прекалено оптимизиран анкър текст
Проверете дали сте наказани
Както при Panda, внезапните спадове в органичния трафик могат да са индикация за наказание от страна на Penguin, което може лесно да се види в Google Analytics.
Стартирайте Penguin одит
Пингвин използва един куп фактори за да идентифицира лошите профилни връзки. Въз основа на това, което Google казва по въпроса и след обратната връзка на уебмастерите от Penguin, СЕО специалистите имат доста солидна представа за тези фактори.
• Проверете за наказателни рискове. С инструмента SEO SpyGlass и тяхната формула за наказание на риска, както и с removeem.com може да проверите дали има лоши и неподходящи линкове, които да сочат към вашия сайт.
• Отървете се от вредните връзки. В идеалния случай, трябва да се опитате да направите заявка за отстраняване на лошите и спамерски ликовете като се свържете с уебадминистраторите на въпросните неподходящи сайтове, от които идват връзките. Но ако имате твърде много вредни линкове, от които да се отървете или ако не получите обратна връзка, може да се възползвате от инструмента в Search Console – Disavow Tools.
Hummingbird
Гугъл ъпдейта Колибри е мощен и сложен алгоритъм, който променя интерпретирането на заявките за търсене. Той помага на ботовете, буквално да „разбират” съдържанието по контекста, имайки за цел да се отговори по-добре на намерението на потребителя, от колкото да се съсредоточава към определени ключови думи.
Написаното като ключова дума или фраза в заявката за търсене продължава да бъде важно, но Колибрито добавя повече сила и значение на смисъла зад самата заявка. За това е критично важно да можем да помогнем на програмите, които обхождат страниците ни, да разбират извън всякакво съмнение самото съдържание и за какво става дума.
За целта трябва да използваме колкото се може повече синоними и по-богато и “цветно” да описваме всичко. Когато се случи някоя дума да има повече от едно значение, то ние трябва да се погрижим, в контекста да има достатъчно насочващи фрази, които да осмислят съдържанието и да направят така, че ботовете да са абсолютно сигурни за какво става дума.
Опасности при Hummingbird
Колибрито дава преимущество на страници, които предоставят уникална, важна, ценна и полезна информация за потребителите си, слагайки край на старите seo тактики, които не носеха никаква полезна стойност и доста често съдържанието звучеше безкрайно смешно и пренаситено с ключови думи.
Следните фактори могат да ви навредят и да понижат класирането на вашите сайтове в SERP-a:
• Exact-match keyword насочване
• Пренасищане с ключови думи
• Лош user experience
Проверете дали сте наказани
Също като при Панда и Пингвин алгоритмите и тук може да видите в google analitycs ако органичния ви трафик видимо е паднал, значи може да се касае за наказание от Колибрито.
Какво да направим за да се имунизираме срещу Hummingbird
• Разширете изследването на ключовите ви думи и фрази. Направете си подробно семантично ядро. Вече е добра практика да се съсредоточите върху сродни търсения, синоними и подобни думи за да диверсифицирате вашето съдържание. Не обръщайте внимание на много общи ключови думи и такива които характеризират целия бранш. Насочете се към Long-tail keywords, ползвайте като източници на добри идеи Google Related searches, Google Autocomplete и Google Trends.
• Обърнете внимание на какъв език общува вашата аудитория. Съвсем логично е в сайта ви да пише на езика, който разбират вашите потребители. Ако вашия онлайн бизнес е световно ориентиран, може да ползвате инструменти като Awario, за да разберете какви хора и на какви езици се вълнуват и интерактират с вашия бранд.
• Отървете се от самостоятелните, общи ключови думи, мислете концептуално. Все още може да срещнете в интернет останки от странния начин на изразяване в мета заглавията и описанията, свързан с точни ключови думи, пренасищането с тях и определени места на който да се намират. След Колибри и Ранкбрейн алгоритмите и опитите на гугъл да разбира смисъла на съдържанието, тези стари похвати непременно ще се превърнат в проблеми.
Включването на ключови думи в заглавията и описанията все още играе важна роля, но само при условие, че всичко звучи съвсем правилно и нормално. Колкото по интересно и човешки насочено мета заглавие и описание напишете, толкова повече кликове ще съберете в снипетите на търсачката.
За изработване на семантично ядро можете да ползвате следните инструменти: Google Keyword Planner, Serpstat.com, Google Search Console.
Mobile Friendly алгоритъм
Мобилния ъпдейт на Google (mobilegeddon) се появи за да ранкне по-високо в търсенето през мобилни устройства сайтове, които са удобни за същите. Респективно тези които не са, също ще бъдат засегнати, но отрицателно. Все още не е напълно ясно дали това влияе и на десктоп търсенията, но при всички положения е добре сайта ви да отговаря на изискванията за отваряне през телефони, таблети и лаптопи.
Mobile friendliness е фактор на ниво страница, което означава, че дадена страница може да е удобна за мобилни устройства, а останалата част да се провали на теста.
Опасности при Mobile Friendly алгоритъма
При оценка на Mobile Friendly page, Гугъл съблюдава следните фактори:
• Удобен за мобилни у-ва като цяло
• Viewport конфигурация
• нечетливо съдържание
• ползване на добавки (plugins)
Проверете дали сте наказани
Може да се сдобиете с тази информация от различни програми, които следят мобилния трафик, като се върнете април 2015 година и да проверите дали имате видим спад по това време. Такава програма е Rank Tracker на SEO PowerSuite.
Как да се предпазим от опасности свързани с мобилния алгоритъм?
Съвсем естествено, това ще стане, когато направите така, че сайта ви да покрие всички изисквания на Google Mobile Friendly ъпдейта.
• Станете мобилни. Няма какво да чакате повече, вече мина година от началото на Mobilegeddon-а. Този алгоритъм не е случайна приумица, ами съвсем натурална стъпка в правилната посока. Има няколко варианта за мобилни конфигурации, но като че ли напоследък се наложи, а пък и гугъл горещо го препоръчват, така наречения Адаптивен дизайн (responsive design).
Google се опитват да улеснят уебмастърите давайки им насоки и препоръки.
• Направете теста за мобилни устройства
Не е достатъчно само, сайта ви да изглежда добре през смартфона, таблета или лаптопа, важно е и да покриете едни технически изисквания и критерии за да може гугъл да се погрижи за вашето добро класиране в търсенето през мобилни устройства.
Тествайте тук: mobile-friendly-test, вижте ако има нещо, което не е наред и го оправете.
RankBrain
РанкБрейн е самообучаваща се система, която помага на гугъл да разбере и дешифрира по-добре значението зад заявките и да показва най-добрите и правилни отговори на тези заявки в търсачката.
Освен компонента за обработка на заявките, RankBrain може да служи и като ранкинг фактор в класирането и със сигурност е един от бъдещите трендове в seo. Предполага се, че алгоритъма умее по някакъв начин да оценява съдържанието, неговата уместност, полезност и релевантност към търсенето и базирайки се на тези данни да променя serp-а.
Събраната обща информация за сега е, че RankBrain отчасти разчита на традиционните seo фактори (връзки, онпейдж оптимизация и т.н.), но също така разглежда и други фактори, свързани с конкретната заявка.
РанкБрейн наказания
Макар все още да се знае малко за това как точно работи алгоритъма, то е сигурно, че той помага на ботовете да разберат значението по самия контекст и оценява способността на дадена страница да съвпада с намерението на търсещия. Така че, следните фактори биха могли да доведат до наказание:
• Страницата не отговаря ясно на конкретна потребителска заявка
• Лош user experience
Проверете дали сте наказани
Това може да стане от всяка аналитична програма, която следи трафика на даден сайт. Потърсете дали имате видим спад в органичните посещения на сайта ви през октомври 2015 година.
Как да се адаптираме към RankBrain
Въпреки че все още не знаем какви точно фактори взема предвид една самообучаваща се система, то със сигурност знаем, че алгоритъма помага на Google да осигури на потребителите по добър опит и изживяване, ползвайки търсачката. А щом това се цели, то е нормално да предположим, че някои от факторите за изграждане на оценка на страниците, биха били click-through rates, време прекарано на сайта, bounce rates и други подобни потребителски ориентирани причини.
1. Обогатете потребителското изживяване. Направете така, че всеки човек попаднал на страница от вашия сайт да не съжали за това, ами да се почувства добре, да реши че точно това е правилния резултат от неговото търсене и че сайта е от този тип достоверни източници, на които със сигурност можете да се доверите. Разбира се няма нужда RankBrain да става причина за това, но ако не сте го направили, може да бъдете наказан точно от него с понижаване в класирането на важните за вас думи и фрази.
2. Внимателно проучете конкурентите ви. Едно от нещата, което алгоритъма смята, че трябва да се направи е да се идентифицират характеристиките на релевантността на потребителските заявки и да се включат като ранкинг фактор. Ето например едно изследване на Searchmetrics' research показа, че за електронната търговия и здравеопазване, страници с повече съдържание и по-интерактивни елементи са по-успешни.
Въпреки, че няма универсален списък на такива функции, можете да получите по-добра представа за това какво трябва да направите, ако изследвате вашите конкуренти, които са на върха на класирането.
Това бяха най-големите актуализации на Google до момента, заедно с някои бързи съвети към вас за одит и възстановяване на вашите сайтове, и за техния победоносен път към върха.
Очакваме в коментарите да изкажете вашите мнения и въпроси и опит, обещаваме да отговорим и помогнем със съвети на всички желаещи!
*всички английски думи в текста са оставени така, за да сме сигурни, че читателите ще разберат за какво се говори, поради все още липсата на конкретно утвърдени преводи на въпросните думи или фрази.