Ако сте решили сериозно да се занимавате със SEO, трябва да оптимизирате за RankBrain.
Защо?
Преди време от Google обявиха, че RankBrain е третият по важност ранкинг фактор. И с всеки изминал ден ставаше все по-важен.
В тази статия ще научите всичко, което Ви е необходимо да знаете за RankBrain алгоритъма.
RankBrain e машинно обучаващ се алгоритъм (изкуствен интелект), който служи за сортиране на резултатите от търсене в Гугъл (SERP).
Работата е там, че когато някой от програмистите на Гугъл направи промяна в алгоритъма, следва тестване на тази промяна и как тя се отразява на резултатите и съответно - на потребителите. Това е процес, който отнема известно време.
С имплементирането на RankBrain, този процес се самоуправлява и дава 10% по-голяма ефективност спрямо ръчните промени, които инженерите правят.
В зависимост от ключовата дума, RankBrain ще намали или увеличи важността за класирането ѝ спрямо други ранкинг фактори като: беклинкове, авторитет на домейна, дължина на съдържанието, ново и качествено съдържание.
След това, алгоритъмът следи потребителското поведение, когато се появят нови резултати в SERP-a. Ако потребителите “харесват” (взаимодействат и кликат) на новите резултати, то те остават на настоящите позиции, в противен случай, се връщат старите.
RankBrain има за цел две основни неща:
- Да разбере какво търсят потребителите (ключовите думи и фрази);
- Да измери потребителската интеракция с предоставените резултати.
Преди няколко години Google имаше проблем. 15% от ключовите думи, които хората пишеха в търсачката, бяха непознати за нея.
15% може и да не изглеждат много, но когато обработваш милиарди търсения всеки ден, това се равнява на 450 милиона ключови думи на ден, които не бяха познати на търсачката.
Преди RankBrain, Google сканираше съдържанието на страниците, търсейки съвпадение с ключовите думи, които е въвел потребителят. Но като говорим за ключови думи, които търсачката не познава, те (от Google) реално нямаха идея какво точно иска да намери потребителят. Само предполагаха.
Например, ако човек търси “кой е режисьорът на Терминал”, техните алгоритми търсеха съвпадения на думите “кой”, “режисьорът”, “терминал”.
В момента, благодарение на RankBrain, търсачката перфектно би разбрала подобно търсене.
Дори е преди самите резултати...
RankBrain се опитва да разбере точно какво търси даден потребител, както човек би го разбрал. Механиката на този процес е като съпоставя “непознатите” с “познатите” ключови фрази при търсене.
Например, алгоритъмът се е научил, че когато потребителите търсят заедно думите “режисьор и терминал”, то става дума за някакви произведения - кино, театър, мюзикъли и т.н и вече знае, че при такова търсене трябва да предоставя подобни резултати, а не летищни или компютърни терминали.
При това положение, когато някой направи търсене за “кой е режисьор на ………”, дори и това да е “непознат” термин за алгоритъма, той вече знае какви произведения се режисират и ще търси в тази посока.
Друг пример: преди време Google публикува статия за това как използват машинното обучение, за да разбират по-добре намеренията на търсещия.
В статията описаха технологията “word2vec”, която възприема ключовите думи като концепции.
Твърдението е, че тази технология възприема Париж и Франция, както Берлин и Германия (столица -> държава), а не както Мадрид и Италия.
Въпреки че в статията не се споменава RankBrain, алгоритъмът използва сходна технология.
Накратко, Google RankBrain не се опитва просто да намери съвпадение на ключовите думи от търсенето, а да ги превърне в концепция и да намери и покаже резултати, които отговарят и покриват тази концепция.
Както видяхте, Google вече може да разбере намерението зад ключова дума. Това съвсем не означава, че традиционните начини за изследване на ключови думи са мъртви. Означава, че може да се наложи малка промяна с оглед на това да отговарят по-добре за изискванията на Ранкбрейн алгоритъма.
През време имаше смисъл да се създават стотици различни страници ... всяка от които е оптимизирана около различна ключова дума, че дори и те да са синоними една на друга. Сами разбирате колко неправилно е всичко това.
Днес, RankBrain разбира, че тези термини са в основата си едно и също нещо. Така те показват почти идентични резултати от търсенето.
Вместо long-tail ключови думи, препоръчвам да оптимизирате съдържанието около средните ключови думи. Обикновено това са фрази, които съдържат 2-3-4 думи. Нямат такъв огромен обем на търсене като общите, нито пък толкова малък като на лонг тейлите.
Когато оптимизирате страницата си за подобни думи и постигнете добри резултати, RankBrain алгоритъмът ще ви направи подарък, класирайки ви и на всякакви подобни синоними и семантично свързани ключови думи. Не е ли чудесно и много по-правилно от преди?
Със сигурност RankBrain се доближава до пълното разбиране на новите ключови думи и може да се самоизмени като алгоритъм, спрямо това, но големият въпрос е: как разбира дали осъществените промени в алгоритъма са полезни за потребителя.
Чрез наблюдения и изследвания.
РанкБрейн връща определени резултати при търсене, които счита, че ще са полезни за конкретния потребител. Ако от тези резултати, доста хора кликнат на един определен, търсачката ще даде приоритет на този резултат и ще го издигне в класирането.
И обратното, ако хората не харесват даден резултат, при следващо търсене, търсачката ще го замени с някой нов и сходен, за да се види дали е достатъчно релевантен за това търсене и какво ще е потребителското поведение спрямо него.
Алгоритъмът обръща особено внимание на основните поведенчески ранкинг сигнали:
Посещения/кликове през органичните резултати;
Време, прекарано на сайта;
Степен на отпадане (Bounce rate) - дори и да е висока, не е задължително това да е лошо;
Pogo-sticking - разликата със степента на отпадане е, че при Баунс рейта в даден сайт, може да се попадне от serp-а, веднага да видите информацията, която търсите и да напуснете сайта. Гугъл е умен и знае, че това не е лошо, даже разбира че сте намерили, това което ви трябва.
Докато при Пого стикинга, от органичните резултати, може да попаднете на определена страница, да видите, че там няма това, което търсите, да кликнете на бек бутона, връщайки се към резултатите в Гугъл и натискайки на някой друг от тях. Това е най-лошият сигнал;
Нека разгледаме един конкретен пример:
Да кажем, че имаме разтегнат мускул на гърба, което се е случило, докато спортуваме. Съответно, търсим в гугъл “разтегнат мускул на гърба”.
В общия случай, повечето хора биха кликнали на първия резултат. Кликаме на първия резултат, но за наше съжаление там е пълно с общи неща като “колко важен е гърбът, какви мускулни групи има там” и т.н.
Не намираме това, което търсим, затова кликаме бек бутона и се връщаме на страницата с резултатите, кликаме на втория резултат. Там също не намираме търсената от нас информация, защото има прекалено общи съвети като “почивайте си”, “сложете лед”.
Отново натискаме бек бутона и се връщаме на страницата с резултатите и кликаме третия резултат. Бинго! Това е резултатът, който търсихме. Така че, в този случай не натискаме бек бутона, а се задържаме на сайта 5 минути, четейки, това което изначално търсехме.
Това лутане напред-назад между страницата с резултатите и кликането на back бутона се нарича Pogo-sticking и това е нещо, което RankBrain отчита и му отдава голяма важност.
Органичният трафик е ключов ранкинг сигнал за RankBrain. Въпросът е: как да накараме потребителите да кликнат върху нашия резултат? И точно на това ще обърнем внимание в тази глава.
Няма две мнения по въпроса: “емоционалните” заглавия привличат повече внимание и респективно, повече кликове.
Това не е нещо ново или някаква тайна, копирайтърите го използват от години, но ето и малко нагледни статистически данни от CoSchedule.
Ето и един пример със стандартно (стерилно) оптимизиран тайтъл таг и един с добавена емоция:
Съвети за продуктивност - как да бъдем по-продуктивни
Подобрете дневната си активност - 17 съвета за продуктивност
По всичко личи, че второто заглавие освен, че е по-примамливо, също така подканва потребителя по ненатрапчив начин.
Проучване на HubSpot и Outbrain показва, че заглавията, в които са използвани скоби дават 33% по-добри резултати, на
база 3.3 млн. анализирани страници.
Ето и няколко примера:
SEO за онлайн магазини (пълно ръководство)
Как се прави проучване на ключови думи {стъпка по стъпка}
Ето и някои други идеи, които може да използвате:
(2018)
[Инфографика]
(обновена)
[изследване]
(Case Study)
(доказани практики)
Използвайте цифри не само в статиите тип списъци (“5 начина да отслабнем”). Цифрите повишават CTR-a и хубавото е, че могат да бъдат използвани в тайтъл таговете.
Как увеличих с 210% органичния си трафик за 20 дни
Как за 2 месеца класирах сайта си в топ 5
Това са думи като:
Как да
Изпитано
Доказано
Ефективно
Ново
Използването на такъв тип думи определено ще привлече повече внимание и ще доведе до вдигане на CTR-a. Разбира се, не навсякъде могат да се използват или вмъкват такъв тип думи, но където е възможно - добавяйте ги.
Мета описанията не влияят пряко на класирането на сайта Ви, но като говорим за CTR и RankBrain, трябва да се възползваме от всяка една възможност за привличане и задържане на повече потребители на сайта ни.
1. Добавете емоция (както вече направихме с тайтъл таговете)
Ето един пример:
Заглавие: Защо трупаме коремни мазнини и как да ги стопим?
Описание: Забравете диетите за плосък корем, “магическите” трикове за скоростно отслабване и другите нелепости за топене на мазнини. Това е една истинска история, зад която стоят научни факти и цифри.
2. Запитайте се защо някой би кликнал на Вашия резултат
Изглежда ли завладяващ? Откроява ли се от другите? Базиран на проучване ли е? Смешен ли е? Акцентирайте на това в мета описанието.
3. Добавете целевата ключова дума
Добавяйки основната ключовa думa (може да има и няколко), по които оптимизирате за конкретната страница, ще отличи Вашия резултат, защото Google ще bold-не това в SERP-a.
След като разгледахме няколко начина за повишаване на CTR-a, какво следва?
Време е да покажем на Google, че нашият сайт прави потребителите щастливи и доволни. Как? Като ги задържим максимално много време на нашия сайт.
Времето, което потребителите прекарват на сайта, след като са кликнали на резултат от търсенето е също основен ранкинг сигнал, който Google отчита.
Очевидно, когато потребителите прекарват повече време на сайта Ви, това е добър показател с ясно послание към търсачката: “хората харесват този сайт, нека подобрим позициите му в класирането”.
Респективно, ако посетителите напускат сайта Ви, две секунди след като са се озовали там - това ясно показва, че този сайт не удовлетворява търсещите и може да бъде смъкнат надолу с няколко позиции в SERP-a.
Така че, логично е RankBrain да отразява времето прекарано на Вашия сайт и съобразно с това да показва различни резултати, базирани на това какво се харесва и какво не.
Анализите също показват взаимовръзката между ниския bounce rate и високото класиране в SERP-a.
Наскоро един от инженерите на Google призна, че преди време класирането се е базирало изцяло на off-page фактори (външни хипер линкове). Въпреки че, беклинковете все още са един от съществените фактори за позиционирането на даден сайт, ето какво казват от Google:
"В момента в този процес интегрираме машинно обучение, за да ползваме модели, които следят дали даден потребител се е задържал на сайта, след като е кликнал на препратката или е натиснал back бутона и какво точно ще ни каже това потребителско поведение.”
Above the fold е това, което виждате, когато се зареди даден сайт - без да скролвате надолу.
Когато някой кликне на Вашия сайт в SERP-a, потребителят иска ВЕДНАГА да види и разбере дали е открил това, което търси.
С други думи, никой не скролва до края на статия от 3000 думи, за да намери (евентуално), това което търси.
Затова е силно препоръчително да премахнете и изчистите всичко, което заема пространството Above the Fold. Това може да са гигантски банери или навигационни менюта (хедъри), реклами и т.н.
Вярвате или не, прекарвам повече време в работа по встъпителните части на статиите си, отколкото върху заглавията. Това е, защото 90% от потребителите ще решат да останат или да затворят сайта след като са прочели встъпителния абзац.
Защо?
Когато някой търси нещо специфично се очаква той да има познания в тази сфера, така че няма нужда от километрични интрота. Използвайте кратки обяснения за конкретиката на статията.
Пример:
Заглавие: Как преборихме конкуренцията с WhiteHat методи до позиция #1
Хубаво интро: В това case study ще разберете как един от нашите колеги класира нов сайт във висококонкурентна ниша и достигна топ 3 за над 40 ключови думи.
Също така, ще обърнем внимание на това, как монетизирахме сайта и инвестициите по него започнаха да се възвръщат след по-малко от месец.
Лошо интро: SEO е дълъг и сложен процес, който спомага за откриването на Вашия сайт в резултатите на Google. Процесът се дели на onpage и offpage….
Схванахте идеята.
Тествано и работи. Колкото повече съдържание има на дадена страница, толкова повече се увеличава времето на престой на тази страница. Всъщност това не винаги е така, зависи от тематиката и сайта. Но, нека да приемем, че повече е по-добре.
Очевидно е, че отнема повече време да се прочетат 2000 думи, отколкото 400 думи, но това е само една част от уравнението.
Другата причина, поради която обемът на съдържанието е от значение при времето на престой е, че дългото и изчерпателно съдържание може цялостно да даде отговор на потребителя.
Не на последно място - дългото съдържание може да се класира по различни търсения, докато една статия от 300 думи няма такъв шанс.
Нека разгледаме един пример:
Да приемем, че търсите информация за това как да се храним правилно и здравословно.
Кликаме на първия резултат, който е кратка статийка, около 350 думи и намираме повърхностна информация, където са изброени и няколко вида диети. Това ни поставя в положение, в което искаме още информация, не сме задоволени от прочетеното и натискаме back бутона, за да потърсим друг резултат.
Нали помните, че това се нарича pogo-sticking.
Кликаме на втория резултат, който е пълно ръководство за правилния начин на прием на различните храни. Описано е значението на белтъчините, въглехидратите и всичко останало, което ни е нужно като дневен прием.
Друг пример:
На това търсене има интересни статии и съвети, но с течение на времето и благодарение на потребителските интеракции, Google се е спрял на този материал. Защо ли?
Първо - това не е новинарски сайт, който да си запълни съдържанието с още една статия. Това е статия от блог.
Второ - тя наистина не е лоша. Дава информация за различните типове главоболие и конкретни съвети за това, какво може да се направи, за да се разреши проблемът.
И трето - материалът е над 1000 думи и е прегледан около 450 000 пъти - явно е интересен за хората…
Резултатът: Взимаме чаша кафе и започваме да четем от начало докрай. Даже препрочитаме определени секции от статията, за да не изпуснем нещо важно и това ни задържа много време на сайта, защото ни поднася полезна и интересна информация.
Изводът е, че всички са доволни! Вие давате на Вашите потребители това, което искат или търсят, а от друга страна, те бидейки доволни, RankBrain отчита това и дава тласък на сайта Ви в резултатите на търсачката.
Нека си го кажем: за да се прочетат 2000 думи си трябва време и не е лесно, а потребителите стават все по-нетърпеливи и претенциозни. Още по-трудно става, когато текстът не е правилно форматиран: не е подравнен както трябва, няма разстояния между абзаците, липсват изображения и т.н.
Най-лесният начин да направите съдържанието си по-усвоимо е като по-често оставяте разстояние между изреченията и абзаците и най-вече, добавяйте подзаглавия.
Освен че подзаглавията разделят текста семантично, помагат и на потребителите, които обичат да “сканират”, да придобият бързо и лесно представа какво включва конкретният блок.
LSI (Latent Semantic Index) са ключови думи и фрази, които са свързани по някакъв начин с темата на основната ключова дума - семантични вариации.
Например, ако приемем, че пишете ръководство за линк билдинг, LSI са думи и фрази като:
Беклинкове, Авторитет на домейна, Хипер връзки, Trust Flow, Анкър текст
Когато RankBrain “види”, че тези думички фигурират във Вашата статия, може да заключи, че тази статия се отнася за линк билдинг. Което, от своя страна, предполага, че тази страница може да се класира и по други фрази, свързани с темата.
Ето и два инструмента, с които можете да откривате или анализирате LSI:
https://natural-language-understanding-demo.ng.bluemix.net/
http://lsigraph.com/
Вече Ви показах как числата, емоциите и силните думи могат да подобрят органичния CTR. Но има и друга огромна променлива, която не съм споменавал: познаване на марката (brand awareness).
Излишно е да казвам, че ако някой познава Вашия бранд, е много по-вероятно да кликне върху сайта Ви в резултатите от търсенето. Всъщност данните от WordStream установиха, че осведомеността за марката може да увеличи CTR-а с до 342%!
Дори ако хората не кликват на вашите реклами и не конвертират, то рекламите на Facebook могат да направят вашия бранд видим за мнозина. А хората имат силна визуална памет. И когато същите тези хора видят в резултатите от търсенето съответния бранд, е много по-вероятно да кликнат върху резултата ви.
Имайте предвид, че това е възможно най-лошия сценарии, който ви описах. Фейсбук имат изключително добри възможности за таргетиране, за това не пропускайте да ги тествате.
Нищо не повишава осведомеността за бранда повече от изпращане на ценно съдържание на електронните пощенски кутии на хората. Не прекалявайте с очевидната реклама - бързо ще се отпишат от вас.
Стартиране на вашия собствен подкаст канал, където интервюирате експерти от вашата индустрия е чудесен начин да изградите своя марка, докато развивате и отношения с другите във вашата област. Някои индустрии, като маркетинга на запад, вече имат голям брой подкасти, които биха били трудни за начинаещи. При нас, на локално ниво бихте могли сравнително лесно да се справите с това, или пък бихте могли да се възползвате от нашите аудио услуги.
Потребителите с радост ще разпространяват линковете на вашия продукт или услуга, когато знаят, че ще получат заслужаваща си добавена стойност. Dropbox е чудесен пример за това как интелигентните програми за препратки могат да растат и да се справят чудесно с бизнеса. Dropbox добавя 500 MB допълнително пространство за съхранение на всеки, който успее да привлече приятел, който да се регистрира през неговия афилиейт линк (наградата е най-много до 16 GB).
Когато Dropbox все още беше нова услуга, тази реферална програма помогна да се генерират огромен брой регистрации и спести безброй рекламни долари на компанията.
Ако нямате добри връзки, пак сравнително лесно бихте могли да го направите. Просто станете спонсор на някое събитие, на което има такава аудитория, от която се интересувате. Да, ще изхарчите малко пари, но пък вашият бранд ще е рамо до рамо до големите в сферата.
Сега е Ваш ред!
След като хвърлихме големи усилия за изготвянето на този материал, искаме да чуем Вашето мнение.
Кой от изброените съвети ще имплементирате във вашата стратегия първо?
Къде бихте се фокусирали най-много?
Напишете Вашия коментар по-долу.
Защо?
Преди време от Google обявиха, че RankBrain е третият по важност ранкинг фактор. И с всеки изминал ден ставаше все по-важен.
В тази статия ще научите всичко, което Ви е необходимо да знаете за RankBrain алгоритъма.
Какво е Google RankBrain?
RankBrain e машинно обучаващ се алгоритъм (изкуствен интелект), който служи за сортиране на резултатите от търсене в Гугъл (SERP).
Работата е там, че когато някой от програмистите на Гугъл направи промяна в алгоритъма, следва тестване на тази промяна и как тя се отразява на резултатите и съответно - на потребителите. Това е процес, който отнема известно време.
С имплементирането на RankBrain, този процес се самоуправлява и дава 10% по-голяма ефективност спрямо ръчните промени, които инженерите правят.
В зависимост от ключовата дума, RankBrain ще намали или увеличи важността за класирането ѝ спрямо други ранкинг фактори като: беклинкове, авторитет на домейна, дължина на съдържанието, ново и качествено съдържание.
След това, алгоритъмът следи потребителското поведение, когато се появят нови резултати в SERP-a. Ако потребителите “харесват” (взаимодействат и кликат) на новите резултати, то те остават на настоящите позиции, в противен случай, се връщат старите.
Как работи RankBrain?
RankBrain има за цел две основни неща:
- Да разбере какво търсят потребителите (ключовите думи и фрази);
- Да измери потребителската интеракция с предоставените резултати.
Как RankBrain възприема ключовите думи, които потребителят е търсил
Преди няколко години Google имаше проблем. 15% от ключовите думи, които хората пишеха в търсачката, бяха непознати за нея.
15% може и да не изглеждат много, но когато обработваш милиарди търсения всеки ден, това се равнява на 450 милиона ключови думи на ден, които не бяха познати на търсачката.
Преди RankBrain, Google сканираше съдържанието на страниците, търсейки съвпадение с ключовите думи, които е въвел потребителят. Но като говорим за ключови думи, които търсачката не познава, те (от Google) реално нямаха идея какво точно иска да намери потребителят. Само предполагаха.
Например, ако човек търси “кой е режисьорът на Терминал”, техните алгоритми търсеха съвпадения на думите “кой”, “режисьорът”, “терминал”.
В момента, благодарение на RankBrain, търсачката перфектно би разбрала подобно търсене.
Дори е преди самите резултати...
RankBrain се опитва да разбере точно какво търси даден потребител, както човек би го разбрал. Механиката на този процес е като съпоставя “непознатите” с “познатите” ключови фрази при търсене.
Например, алгоритъмът се е научил, че когато потребителите търсят заедно думите “режисьор и терминал”, то става дума за някакви произведения - кино, театър, мюзикъли и т.н и вече знае, че при такова търсене трябва да предоставя подобни резултати, а не летищни или компютърни терминали.
При това положение, когато някой направи търсене за “кой е режисьор на ………”, дори и това да е “непознат” термин за алгоритъма, той вече знае какви произведения се режисират и ще търси в тази посока.
Друг пример: преди време Google публикува статия за това как използват машинното обучение, за да разбират по-добре намеренията на търсещия.
В статията описаха технологията “word2vec”, която възприема ключовите думи като концепции.
Твърдението е, че тази технология възприема Париж и Франция, както Берлин и Германия (столица -> държава), а не както Мадрид и Италия.
Въпреки че в статията не се споменава RankBrain, алгоритъмът използва сходна технология.
Накратко, Google RankBrain не се опитва просто да намери съвпадение на ключовите думи от търсенето, а да ги превърне в концепция и да намери и покаже резултати, които отговарят и покриват тази концепция.
Към кои ключови думи да се насочим?
Както видяхте, Google вече може да разбере намерението зад ключова дума. Това съвсем не означава, че традиционните начини за изследване на ключови думи са мъртви. Означава, че може да се наложи малка промяна с оглед на това да отговарят по-добре за изискванията на Ранкбрейн алгоритъма.
Игнорирайте long-tail ключовите думи (те са остарели)
През време имаше смисъл да се създават стотици различни страници ... всяка от които е оптимизирана около различна ключова дума, че дори и те да са синоними една на друга. Сами разбирате колко неправилно е всичко това.
Днес, RankBrain разбира, че тези термини са в основата си едно и също нещо. Така те показват почти идентични резултати от търсенето.
Вместо long-tail ключови думи, препоръчвам да оптимизирате съдържанието около средните ключови думи. Обикновено това са фрази, които съдържат 2-3-4 думи. Нямат такъв огромен обем на търсене като общите, нито пък толкова малък като на лонг тейлите.
Когато оптимизирате страницата си за подобни думи и постигнете добри резултати, RankBrain алгоритъмът ще ви направи подарък, класирайки ви и на всякакви подобни синоними и семантично свързани ключови думи. Не е ли чудесно и много по-правилно от преди?
Как RankBrain измерва потребителското преживяване
Със сигурност RankBrain се доближава до пълното разбиране на новите ключови думи и може да се самоизмени като алгоритъм, спрямо това, но големият въпрос е: как разбира дали осъществените промени в алгоритъма са полезни за потребителя.
Чрез наблюдения и изследвания.
РанкБрейн връща определени резултати при търсене, които счита, че ще са полезни за конкретния потребител. Ако от тези резултати, доста хора кликнат на един определен, търсачката ще даде приоритет на този резултат и ще го издигне в класирането.
И обратното, ако хората не харесват даден резултат, при следващо търсене, търсачката ще го замени с някой нов и сходен, за да се види дали е достатъчно релевантен за това търсене и какво ще е потребителското поведение спрямо него.
Какво точно изследва RankBrain?
Алгоритъмът обръща особено внимание на основните поведенчески ранкинг сигнали:
Посещения/кликове през органичните резултати;
Време, прекарано на сайта;
Степен на отпадане (Bounce rate) - дори и да е висока, не е задължително това да е лошо;
Pogo-sticking - разликата със степента на отпадане е, че при Баунс рейта в даден сайт, може да се попадне от serp-а, веднага да видите информацията, която търсите и да напуснете сайта. Гугъл е умен и знае, че това не е лошо, даже разбира че сте намерили, това което ви трябва.
Докато при Пого стикинга, от органичните резултати, може да попаднете на определена страница, да видите, че там няма това, което търсите, да кликнете на бек бутона, връщайки се към резултатите в Гугъл и натискайки на някой друг от тях. Това е най-лошият сигнал;
Нека разгледаме един конкретен пример:
Да кажем, че имаме разтегнат мускул на гърба, което се е случило, докато спортуваме. Съответно, търсим в гугъл “разтегнат мускул на гърба”.
В общия случай, повечето хора биха кликнали на първия резултат. Кликаме на първия резултат, но за наше съжаление там е пълно с общи неща като “колко важен е гърбът, какви мускулни групи има там” и т.н.
Не намираме това, което търсим, затова кликаме бек бутона и се връщаме на страницата с резултатите, кликаме на втория резултат. Там също не намираме търсената от нас информация, защото има прекалено общи съвети като “почивайте си”, “сложете лед”.
Отново натискаме бек бутона и се връщаме на страницата с резултатите и кликаме третия резултат. Бинго! Това е резултатът, който търсихме. Така че, в този случай не натискаме бек бутона, а се задържаме на сайта 5 минути, четейки, това което изначално търсехме.
Това лутане напред-назад между страницата с резултатите и кликането на back бутона се нарича Pogo-sticking и това е нещо, което RankBrain отчита и му отдава голяма важност.
Ако Google забележи, че след като потребител е кликнал на даден резултат и веднага след това натиска back бутона, това е ясно послание: “този резултат не се харесва”.
Обратното също е в сила, ако Google забележи, че много хора се спират на конкретен резултат след като са натиснали няколко пъти бек бутона, то този резултат ще се издигне в класирането, за да е по-лесно откриваем, защото е харесван и предпочитан.
Как да оптимизираме тайтълите и дескрипшъните за по-голяма кликаемост
Органичният трафик е ключов ранкинг сигнал за RankBrain. Въпросът е: как да накараме потребителите да кликнат върху нашия резултат? И точно на това ще обърнем внимание в тази глава.
Добавете емоция към тайтъл таговете си
Няма две мнения по въпроса: “емоционалните” заглавия привличат повече внимание и респективно, повече кликове.
Това не е нещо ново или някаква тайна, копирайтърите го използват от години, но ето и малко нагледни статистически данни от CoSchedule.
Ето и един пример със стандартно (стерилно) оптимизиран тайтъл таг и един с добавена емоция:
Съвети за продуктивност - как да бъдем по-продуктивни
Подобрете дневната си активност - 17 съвета за продуктивност
По всичко личи, че второто заглавие освен, че е по-примамливо, също така подканва потребителя по ненатрапчив начин.
Използвайте скоби в края на заглавията
Проучване на HubSpot и Outbrain показва, че заглавията, в които са използвани скоби дават 33% по-добри резултати, на
база 3.3 млн. анализирани страници.
Ето и няколко примера:
SEO за онлайн магазини (пълно ръководство)
Как се прави проучване на ключови думи {стъпка по стъпка}
Ето и някои други идеи, които може да използвате:
(2018)
[Инфографика]
(обновена)
[изследване]
(Case Study)
(доказани практики)
Използвайте цифри
Използвайте цифри не само в статиите тип списъци (“5 начина да отслабнем”). Цифрите повишават CTR-a и хубавото е, че могат да бъдат използвани в тайтъл таговете.
Как увеличих с 210% органичния си трафик за 20 дни
Как за 2 месеца класирах сайта си в топ 5
Използвайте “силни” думи в заглавията си
Това са думи като:
Как да
Изпитано
Доказано
Ефективно
Ново
Използването на такъв тип думи определено ще привлече повече внимание и ще доведе до вдигане на CTR-a. Разбира се, не навсякъде могат да се използват или вмъкват такъв тип думи, но където е възможно - добавяйте ги.
Не забравяйте да оптимизирате и мета описанията
Мета описанията не влияят пряко на класирането на сайта Ви, но като говорим за CTR и RankBrain, трябва да се възползваме от всяка една възможност за привличане и задържане на повече потребители на сайта ни.
1. Добавете емоция (както вече направихме с тайтъл таговете)
Ето един пример:
Заглавие: Защо трупаме коремни мазнини и как да ги стопим?
Описание: Забравете диетите за плосък корем, “магическите” трикове за скоростно отслабване и другите нелепости за топене на мазнини. Това е една истинска история, зад която стоят научни факти и цифри.
2. Запитайте се защо някой би кликнал на Вашия резултат
Изглежда ли завладяващ? Откроява ли се от другите? Базиран на проучване ли е? Смешен ли е? Акцентирайте на това в мета описанието.
3. Добавете целевата ключова дума
Добавяйки основната ключовa думa (може да има и няколко), по които оптимизирате за конкретната страница, ще отличи Вашия резултат, защото Google ще bold-не това в SERP-a.
Как да оптимизираме съдържанието на сайта за по-голям престой и по-нисък bounce rate
След като разгледахме няколко начина за повишаване на CTR-a, какво следва?
Време е да покажем на Google, че нашият сайт прави потребителите щастливи и доволни. Как? Като ги задържим максимално много време на нашия сайт.
Времето, което потребителите прекарват на сайта, след като са кликнали на резултат от търсенето е също основен ранкинг сигнал, който Google отчита.
Очевидно, когато потребителите прекарват повече време на сайта Ви, това е добър показател с ясно послание към търсачката: “хората харесват този сайт, нека подобрим позициите му в класирането”.
Респективно, ако посетителите напускат сайта Ви, две секунди след като са се озовали там - това ясно показва, че този сайт не удовлетворява търсещите и може да бъде смъкнат надолу с няколко позиции в SERP-a.
Така че, логично е RankBrain да отразява времето прекарано на Вашия сайт и съобразно с това да показва различни резултати, базирани на това какво се харесва и какво не.
Анализите също показват взаимовръзката между ниския bounce rate и високото класиране в SERP-a.
Наскоро един от инженерите на Google призна, че преди време класирането се е базирало изцяло на off-page фактори (външни хипер линкове). Въпреки че, беклинковете все още са един от съществените фактори за позиционирането на даден сайт, ето какво казват от Google:
"В момента в този процес интегрираме машинно обучение, за да ползваме модели, които следят дали даден потребител се е задържал на сайта, след като е кликнал на препратката или е натиснал back бутона и какво точно ще ни каже това потребителско поведение.”
Как да намалим Bounce Rate-a и да увеличим времето на престой
1. Позиционирайте съдържанието Above the Fold*
Above the fold е това, което виждате, когато се зареди даден сайт - без да скролвате надолу.
Когато някой кликне на Вашия сайт в SERP-a, потребителят иска ВЕДНАГА да види и разбере дали е открил това, което търси.
С други думи, никой не скролва до края на статия от 3000 думи, за да намери (евентуално), това което търси.
Затова е силно препоръчително да премахнете и изчистите всичко, което заема пространството Above the Fold. Това може да са гигантски банери или навигационни менюта (хедъри), реклами и т.н.
2. Използвайте кратки интрота и встъпления (максимум 5-10 изречения)
Вярвате или не, прекарвам повече време в работа по встъпителните части на статиите си, отколкото върху заглавията. Това е, защото 90% от потребителите ще решат да останат или да затворят сайта след като са прочели встъпителния абзац.
Защо?
Когато някой търси нещо специфично се очаква той да има познания в тази сфера, така че няма нужда от километрични интрота. Използвайте кратки обяснения за конкретиката на статията.
Пример:
Заглавие: Как преборихме конкуренцията с WhiteHat методи до позиция #1
Хубаво интро: В това case study ще разберете как един от нашите колеги класира нов сайт във висококонкурентна ниша и достигна топ 3 за над 40 ключови думи.
Също така, ще обърнем внимание на това, как монетизирахме сайта и инвестициите по него започнаха да се възвръщат след по-малко от месец.
Лошо интро: SEO е дълъг и сложен процес, който спомага за откриването на Вашия сайт в резултатите на Google. Процесът се дели на onpage и offpage….
Схванахте идеята.
3. Пишете дълги, подробни и съдържателни текстове
Тествано и работи. Колкото повече съдържание има на дадена страница, толкова повече се увеличава времето на престой на тази страница. Всъщност това не винаги е така, зависи от тематиката и сайта. Но, нека да приемем, че повече е по-добре.
Очевидно е, че отнема повече време да се прочетат 2000 думи, отколкото 400 думи, но това е само една част от уравнението.
Другата причина, поради която обемът на съдържанието е от значение при времето на престой е, че дългото и изчерпателно съдържание може цялостно да даде отговор на потребителя.
Не на последно място - дългото съдържание може да се класира по различни търсения, докато една статия от 300 думи няма такъв шанс.
Нека разгледаме един пример:
Да приемем, че търсите информация за това как да се храним правилно и здравословно.
Кликаме на първия резултат, който е кратка статийка, около 350 думи и намираме повърхностна информация, където са изброени и няколко вида диети. Това ни поставя в положение, в което искаме още информация, не сме задоволени от прочетеното и натискаме back бутона, за да потърсим друг резултат.
Нали помните, че това се нарича pogo-sticking.
Кликаме на втория резултат, който е пълно ръководство за правилния начин на прием на различните храни. Описано е значението на белтъчините, въглехидратите и всичко останало, което ни е нужно като дневен прием.
Друг пример:
На това търсене има интересни статии и съвети, но с течение на времето и благодарение на потребителските интеракции, Google се е спрял на този материал. Защо ли?
Първо - това не е новинарски сайт, който да си запълни съдържанието с още една статия. Това е статия от блог.
Второ - тя наистина не е лоша. Дава информация за различните типове главоболие и конкретни съвети за това, какво може да се направи, за да се разреши проблемът.
И трето - материалът е над 1000 думи и е прегледан около 450 000 пъти - явно е интересен за хората…
Резултатът: Взимаме чаша кафе и започваме да четем от начало докрай. Даже препрочитаме определени секции от статията, за да не изпуснем нещо важно и това ни задържа много време на сайта, защото ни поднася полезна и интересна информация.
Изводът е, че всички са доволни! Вие давате на Вашите потребители това, което искат или търсят, а от друга страна, те бидейки доволни, RankBrain отчита това и дава тласък на сайта Ви в резултатите на търсачката.
4. “Разкъсайте” съдържанието на отделни части
Нека си го кажем: за да се прочетат 2000 думи си трябва време и не е лесно, а потребителите стават все по-нетърпеливи и претенциозни. Още по-трудно става, когато текстът не е правилно форматиран: не е подравнен както трябва, няма разстояния между абзаците, липсват изображения и т.н.
Най-лесният начин да направите съдържанието си по-усвоимо е като по-често оставяте разстояние между изреченията и абзаците и най-вече, добавяйте подзаглавия.
Освен че подзаглавията разделят текста семантично, помагат и на потребителите, които обичат да “сканират”, да придобият бързо и лесно представа какво включва конкретният блок.
Бонус: Използвайте LSI ключови думи, за да “запълните” съдържанието
LSI (Latent Semantic Index) са ключови думи и фрази, които са свързани по някакъв начин с темата на основната ключова дума - семантични вариации.
Например, ако приемем, че пишете ръководство за линк билдинг, LSI са думи и фрази като:
Беклинкове, Авторитет на домейна, Хипер връзки, Trust Flow, Анкър текст
Когато RankBrain “види”, че тези думички фигурират във Вашата статия, може да заключи, че тази статия се отнася за линк билдинг. Което, от своя страна, предполага, че тази страница може да се класира и по други фрази, свързани с темата.
Ето и два инструмента, с които можете да откривате или анализирате LSI:
https://natural-language-understanding-demo.ng.bluemix.net/
http://lsigraph.com/
Налагането на бранда повишава степента на кликаемост (CTR)
Вече Ви показах как числата, емоциите и силните думи могат да подобрят органичния CTR. Но има и друга огромна променлива, която не съм споменавал: познаване на марката (brand awareness).
Излишно е да казвам, че ако някой познава Вашия бранд, е много по-вероятно да кликне върху сайта Ви в резултатите от търсенето. Всъщност данните от WordStream установиха, че осведомеността за марката може да увеличи CTR-а с до 342%!
Как можете да увеличите разпознаваемостта на вашия бранд?
1. Опитайте Facebook ads
Дори ако хората не кликват на вашите реклами и не конвертират, то рекламите на Facebook могат да направят вашия бранд видим за мнозина. А хората имат силна визуална памет. И когато същите тези хора видят в резултатите от търсенето съответния бранд, е много по-вероятно да кликнат върху резултата ви.
Имайте предвид, че това е възможно най-лошия сценарии, който ви описах. Фейсбук имат изключително добри възможности за таргетиране, за това не пропускайте да ги тествате.
2. Също така, създайте изключително ценен имейл бюлетин
Нищо не повишава осведомеността за бранда повече от изпращане на ценно съдържание на електронните пощенски кутии на хората. Не прекалявайте с очевидната реклама - бързо ще се отпишат от вас.
3. Възползвайте се от силата на подкастовете
Стартиране на вашия собствен подкаст канал, където интервюирате експерти от вашата индустрия е чудесен начин да изградите своя марка, докато развивате и отношения с другите във вашата област. Някои индустрии, като маркетинга на запад, вече имат голям брой подкасти, които биха били трудни за начинаещи. При нас, на локално ниво бихте могли сравнително лесно да се справите с това, или пък бихте могли да се възползвате от нашите аудио услуги.
4. Предложете чудесни афилиейт възможности
Потребителите с радост ще разпространяват линковете на вашия продукт или услуга, когато знаят, че ще получат заслужаваща си добавена стойност. Dropbox е чудесен пример за това как интелигентните програми за препратки могат да растат и да се справят чудесно с бизнеса. Dropbox добавя 500 MB допълнително пространство за съхранение на всеки, който успее да привлече приятел, който да се регистрира през неговия афилиейт линк (наградата е най-много до 16 GB).
Когато Dropbox все още беше нова услуга, тази реферална програма помогна да се генерират огромен брой регистрации и спести безброй рекламни долари на компанията.
5. И последно - партнирайте си с други брандове
Ако нямате добри връзки, пак сравнително лесно бихте могли да го направите. Просто станете спонсор на някое събитие, на което има такава аудитория, от която се интересувате. Да, ще изхарчите малко пари, но пък вашият бранд ще е рамо до рамо до големите в сферата.
Сега е Ваш ред!
След като хвърлихме големи усилия за изготвянето на този материал, искаме да чуем Вашето мнение.
Кой от изброените съвети ще имплементирате във вашата стратегия първо?
Къде бихте се фокусирали най-много?
Напишете Вашия коментар по-долу.