Ръководство за начинаещи в UX и UI дизайна

| Публикувана на
rakovodstvo-za-nachinaeshti-v-ux-i-ui-dizaina
Потребителският опит (User experience - UX) е крайният резултат от дизайна на Потребителския интерфейс (User Interface design - UI)… Ако точно за това сте искали да научите, ето тук е мястото. Прочетете информацията и я използвайте!

Първо, бих искал да изчистя погрешното разбиране, което имат повечето хора в съзнанието си относно UX и UI, че двата термина са еднакви и взаимнозаменяеми. Отговорът е не, това не е така. И това е едно голямо НЕ. Има огромна разлика между двата термина, както и това че UI основно работи като система, с която потребителите взаимодействат, така че техните нужди да бъдат посрещнати.
Потребителският опит (UX), от друга страна, определя съвкупността от емоции, предизвикани у един потребител, когато той или тя се свърже със съответната система, а не само с интерфейса.

Казано с две думи, и двете, и UI и UX работят за реализирането на една обща цел: влиянието на бранда върху съзнанието и чувствата на потребителите.

Какво е потребителски интерфейс (UI)?


Нека да се гмурнем поотделно в тези два океана и да разберем как те се грижат за изпълнението на една принципна цел – ангажирането на потребителите. Нека да започнем с по-често срещания, Потребителския интерфейс.

потребителски интерфейс

Преди да кажем какво е UI, нека да определим какво не е … UI не е просто една „захаросана картинка” за потребителя.
Ролята на потребителския интерфейс е да предостави система на потребителя, чрез която той може да взаимодейства с продукта или услугата. Графиките на тази система са просто съпътстващ продукт при създаването на самата система.

Трябва да се запитате “Какво точно искат моите потребители”? Дали те искат съвкупност от смайващи 3D елементи, градиенти и изкуствени ефекти? Или просто искат да използват система, която ще им помогне с по-малко усилия да посрещнат своите нужди? Според скромното ми мнение, а предполагам и това на вашите потребители, те вероятно искат второто.
Казано накратко, основната цел на UI е да предостави система за задоволяване на нуждите на своите потребители. По-долу са изредени някои от основните елементи на идеалния UI.

Бъдете последователни с интерфейса


Тайната на задържането на потребителя лежи в последователността на оформлението на интерфейса, което на свой ред ще доведе до удовлетворителен потребителски опит. Така че, използвайте постоянни шрифтове, цветове, схеми, бутони и ефекти в целия графичен дизайн. Уверете се, че имате силна идентичност на марката, за да съберете всичко на едно място.

Представяне на очевидно/интуитивно оформление


Не оставяйте вашите потребители с интерфейс от типа “досети се сам”, а е добре да им представите нещо, което могат лесно да ползват – нещо изчистено, очевидно и интуитивно. Процесът на „качване на борда” на потребителите може да им помогне да се запознаят със сложни системи.

Потребителите могат да грешат, разработчиците трябва да прощават


Не забравяйте, че вашите потребители са хора, и поради това, е възможно те да правят грешки. Затова, нека вашият интерфейс е гъвкав. Запомнете, че той трябва да може да се възстанови от грешките, които могат да направят вашите потребители.

Използвайте ясни послания


Всъщност, по-голямата яснота на текстовото съдържание трябва да бъде ваша първа грижа тук, защото това е единственото нещо, което позволява на вашите потребители да се чувстват свързани с интерфейса. По-добре е, ако редактирате съдържанието, преди да го направите видимо за всички.
Въпреки че има дузина и повече фактори, които изграждат идеалния интерфейс, то това е едно от най-важните.

Какво е потребителски опит (UX)?


Сега е време да се потопим по-дълбоко за секунда и във втория океан, потребителският опит или UX. Принципно терминът потребителски опит обикновено върви заедно с думата „дизайн”, което и създава термина дизайн на потребителския опит. Така че, разбирате ли…това е причината много от нас да се объркват между двата термина – дизайн на потребителския интерфейс и дизайн на потребителския опит (UI и UX).

потребителски опит

UX е обобщен термин, който приютява всички тези аспекти, които ни довеждат по-близо до нашата основна цел. Тези аспекти включват съдържание, информационна архитектура, дизайн на взаимодействие, търсения на потребителите, използваемост, функционалност, разбираемост, информационна архитектура.

Сега, въпросът е какво наистина означава UX за вас и вашите целеви потребители? Принципно, ако извлечете емоции от вашия сайт, приложение или бранд, то това ще прекрати създаването на чувство на антипатия във вашите потребители към вашата марка.
И така, ако сложите емоции, грижа и сантименталност във вашата марка, то тогава вие ще можете да се свържете с вашите потребители на психологическо ниво, и това да повлияе ефективно върху тяхното съзнание и емоции. Накратко, това е за което се отнася потребителския опит.

Рецепта за идеален UX


• Разбирайте потребителското поведение;

• Определете елементите, които имат влияние върху крайния потребител;

• Определете поведението на потребителите по отношение на ангажираността като например текст, възможност за ползване по време на движение, на работното място, и т.н.

• Проучване върху поведенческите характеристики;

• Разберете какво гъделичка настроението на потребителите;

Обобщение на нещата

ux и ui дизайн


Е, аз буквално мога да говоря по темата цял ден, защото има много какво да се каже именно за тези неща и в тази сфера. Базата данни по този въпрос може да се намери в още хиляди постове, които се публикуват до днешна дата, за да може да обяснят, че UI и UX не са едно и също нещо и безспорно са много важна, градивна част на вашия разпознаваем бранд.

А вие, дали имате друго определени за това какво е дизайна на потребителският опит и дизайна на потребителския интерфейс?


източник: http://justcreative.com/2014/04/08/beginners-guide-ux-ui-design/



Ако Ви харесва статията,
споделете я.