На всички ни се налага рано или късно да се сблъскаме с миграциите на уеб сайтове. Най-добре би било да сме подготвени. В тази статия ще обясним нашия поетапен подход към миграциите на сайтове, включително подробен контролен списък, за да можете да преминете безболезнено през целия процес.
Важно е да очертаем това, което класифицираме като миграция на уеб сайт, преди да продължим напред.
Миграциите се появяват като нещо, което трябва да се направи, при различни случаи. Най-честите от тях са:
1. Промяна на URL адреси: искате например съкращаване на URL адресите за четливост, коригиране на неправилни URL адреси или премахване на непотребни части от адреса, като дати и други.
2. Обединяване на съдържание: имате няколко страници за една и съща тема, които канибализират помежду си, така че най-добре ги слейте.
3. Редизайн на уеб сайт: променяте цялостния облик на сайта си - и често добавяте, променяте или премахвате съдържание и/или нови функционалности.
4. Смяната на архитектурата на уебсайта и/или структурата на URL адресите: например добавяте нови услуги и продукти към сайта си или не сте доволни от текущата си информационна архитектура, което ви води до преработване.
5. Преминаване от HTTP към HTTPS: Вашият уеб сайт ще бъде обслужван чрез защитена връзка, така че всичките ви URL адреси ще се променят.
6. Смяна на доставчика на хостинг услуги: например, ако не сте доволни от ефективността на уеб сайта в текущия си доставчик на хостинг услуги или пък от тяхната поддръжка.
7. Преминаване към нов CMS: например уеб сайтът ви е нараснал значително по отношение на страници, функционалност и посетители, и се нуждаете от по-стабилна CMS система.
8. Промяна на името на домейна: може би при ребрандиране, лошо наказание на сегашния или поради някаква друга причина.
9. Обединяване на уеб сайтове: например, придобивате бизнес и искате да обедините два сайта в един. Или превключвате от стратегия за няколко домейна към стратегия с един домейн.
Когато правите промени в страници, които се класират добре в търсачките, вие разтърсвате лодката. Винаги има шанс да загубите класирането си, когато започнете да правите промени. Да, разбрахте правилно: няма абсолютно никакви гаранции, че класирането ви ще се върне на същото ниво след миграцията.
Това е плашеща мисъл, която изисква дори най-опитите оптимизатори да внимават изключително, за да не объркат или пропуснат нещо важно.
Добрата новина е, че ако се справите отлично с миграцията на сайта, то е силно вероятно да има малък или никакъв отрицателен ефект върху класацията на уеб сайта.
Всяка миграция на сайт, която включва промени в URL адресите, трябва да бъде много внимателно разгледана и планирана. От промените в имената на домейните до актуализациите на техническите характеристики, когато започнете да променяте URL адресите на уебсайта си, вие основно изхвърляте старите си сигнали за класиране и се надявате, че с разумното използване на пренасочванията можете да накарате търсачките да свържат тези сигнали с новите ви URL адреси.
И дори ако постигнете това, в трансфера ще се загуби някаква стойност. Добре е да не се променят URL адресите, освен ако не е необходимо. Може да бъде по-лесно да подобрите класирането на неидеални URL адреси, отколкото да мигрирате и да класирате оптимизираните URL адреси.
Някои от най-добрите практики, които следваме, са:
Проверете с всички заинтересовани страни желаните резултати и цели от миграцията, нейния обхват, както и ресурсите и сроковете, за да можете да планирате предварително и да се координирате с всички засегнати страни и екипи.
Използвайте възможно най-много източници на данни, за да идентифицирате всички URL адреси, които са необходими да се вземат под внимание при миграцията: тези, които са идентифицирани от вашите собствени обхождания, Google Анализи, страници от конзолата за търсене, SEMrush, Ahrefs, Majestic, страници с класиране и външни връзки, URL адреси с активност от лог файлове и т.н., за да се избегне изгубването на нещо.
Създайте страниците си с приоритет - с по-голям трафик и въздействие върху реализациите - за да проверите и наблюдавате по-внимателно по време на процеса на миграция.
Задайте затворена тестова среда, за да потвърдите миграцията на сайта с достатъчно време, за да проверите и разрешите всички потенциални проблеми, възникнали преди публичното пускане.
Оставете системата за наблюдение (за проследяване на обхождането, индексирането, класирането, трафика, реализациите) да започне да проследява дестинациите на новите страници веднага щом бъдат пуснати за всички, за да бъдат идентифицирани и поправени бързо важните проблеми.
Продължете да следите еволюцията на миграцията на уеб сайта, като избягвайте да отменяте команди и конфигурации, свързани с миграцията, без да проверите дали те вече не са необходими.
С миграциите наистина трябва много да се внимава и винаги да се подхожда с повишена бдителност.
Освен очевидните SEO рискове, свързани с промяната на URL адреси, миграциите на уеб сайтове също оказват влияние върху социалните Ви интеракции (лайкове, шерове). Трябва да мигрирате и тях.
Тъй като вероятно сте попаднали на тази статия, за да търсите най-добрите практики по отношение на предстоящата Ви миграция на уеб сайт, то следващият ни съвет е да направите възможно най-малко промени наведнъж.
Всички промени, които ще направите, ще повлияят на класирането Ви, така че осъществяването на миграция на сайт с многоетапен процес, е доста уместно.
Успешните миграции на уеб сайтове се планират много добре и се изпълняват с хирургична точност.
Сигурно Ви ставам досаден, но понеже знам колко е важно и за да ви акцентирам - не забравяйте, че превенцията е по-добра от лечението. Доста по-лесно и по-евтино е да се предотврати грешното преместване на сайт, отколкото да се възстанови от неуспешна миграция.
Когато миграциите се провалят, това обикновено се дължи на:
1. Липса на информираност за рисковете, свързани с миграциите на уеб сайтове.
2. Лошо планиране.
3. Непълен списък за процеса на миграция (или изобщо без списък).
4. Липса на познания от участващите страни.
В следващите раздели ще разгледаме как да съставим правилен списък за миграция на уеб сайтове, и ще предоставим основна информация за важни теми, с които ще трябва да се справите по време на миграцията.
Планирането е от съществено значение за успешната миграция на уеб сайта. Отделете време, необходимо да разпределите достатъчно ресурси за проекта, да съставите солиден контролен списък за миграцията, да обучите хората в екипа и да ги запознаете с рисковете.
Планирането на миграцията на уеб сайта започва, когато за първи път се обсъжда - дори ако това е просто нахвърляне на някои идеи. От този момент нататък, е задължително SEO експерт да присъства.
Добре е първо е да решите: какво ще се промени и върху какво ще се отрази? Има разлика между леки структурни промени и пълно препроектиране. Първото е много по-малко рисковано и изисква по-малко ресурси от следващото.
Създайте екип за миграция на уеб сайт, който включва всеки, от когото би имало нужда. Често това са: системни администратори, разработчици, дизайнери, копирайтъри, мениджъри на проекти, SEO, юридически и мениджмънт специалисти. Планирайте начална среща с всички участващи, така че да бъдете на една и съща страница.
Като при всяка работа, тук също е добре да има човек, който да командва целия процес. Би могъл да е seo специалистът.
Попитайте всички участници какви са техните опасения и какво е необходимо, за да бъде успешна миграцията на сайта. Тук можете също да уточните целите. Без тези цели не можете да определите дали миграцията е била успешна, след като бъде осъществена.
Обяснете на целия екип рисковете, свързани с миграцията, какво може да се очаква, като спад на трафика след миграцията и защо това се случва. Вероятно ще видите колебания в класациите и (временно) спад в трафика. Често срещано явление е, така че управлявайте правилно очакванията.
Създайте списък с това, което трябва да се направи преди, по време, на и след миграцията на уеб сайта, и възложете задачите на правилните хора. Точно там ще бъде полезен контролният списък за миграции, който ще обхванем в предстоящите секции.
Можете да използвате за целта Google Spreadsheets, Trello или Asana, за да управлявате планирането и да възлагате задачи.
Сега, след като знаете какво съдържа миграцията на уеб сайт, можете да изберете най-добрия момент за стартиране. Избягвайте пускането около празниците и не стартирайте в петък следобед, само защото „това е чудесен начин да завършите седмицата.“ ;)
Не позволявайте на съществуващ сайт да остане в застой в продължение на една година, с лошо качество на съдържанието и техническо SEO, докато изграждате нещо по-добро. Продължете да работите върху новия и съществуващия сайт в тандем, въпреки че това изглежда като полагане на допълнителни усилия. Ще получите по-добър резултат, когато в крайна сметка превключите на по-новата платформа.
Това е мястото, където подготвяте всичко, от което ще се нуждаете по пътя.
Каквито и да са причините за миграцията, то винаги е добре да обърнете внимание на:
- структура и правилно изписване на URL адресите;
- мета информацията (тайтъли и дескрипшъни);
- заглавия и съдържние;
- релации, особено ако има чуждоезикови версии (hreflang);
- XML сайтмапи;
- структурирани данни (Schema.org);
- време на зареждане.
Има още доста неща тук, на които бихте могли да обърнете внимание, прегледайте тази статия за техническо SEO.
Един от най-големите проблеми при миграциите на сайтове е, че всяка платформа е структурирана по различен начин. Технологията, която изпълнява сайтовете, е различна, URL адресите на страниците по подразбиране са различни, а целите и събитията се проследяват по различен начин в Google Анализи.
В идеалния случай винаги трябва да се опитвате да прехвърляте съдържанието едно към едно. Ако не можете да запазите URL адресите си, е наложително да настроите правилно 301 пренасочванията. Не забравяйте и HTTPS протокола. Трябва да сте сигурни, че маркирането с микродата е правилно в новия сайт, и че контактните Ви форми се изпращат на правилните места (и се проследяват правилно). В противен случай имате много проблеми…
Ако миграцията на уеб сайта включва препроектиране, от съществено значение е това да бъде оценено от участващите SEO експерти. Защо? Дизайнът "решава", къде ще са позиционирани съдържанието, връзките и елементите, и това има голямо влияние върху вашата SEO стратегия.
Когато извършвате миграция на уеб сайт, трябва да знаете има ли съдържание засегнато от миграцията. Първата стъпка е да изброите (опишете) съдържанието, което имате и да го сравните в това на новия сайт.
Използвайте всички средства, с които разполагате, за да начертаете пълна картина на цялото съдържание на уеб сайта си. Това включва обхождане на сайта например със Screamingfrog, експортиране на всички страници от CMS и използване на софтуер за анализ (отново Ahrefs, Majestic, Serpstat, Google Analytics), за да намерите всички страници, които получават трафик.
Не забравяйте и изображенията, видеата и PDF файловете. Те също са съдържание, и също играят роля за успеха на вашата SEO стратегия.
Бихте могли да прегледате и външните линкове към страници от Вашия сайт, а и да се уверите, че силните хиперпрепратки все още водят там, където трябва, не към грешка 404 от забравен редирект или пропусната страница.
Много сложно подзаглавие ;) Става дума за следното: Ако искате да добавяте ново съдържание, е важно да определите дали това ново съдържание може да бъде част от съществуващата архитектура на уеб сайта или не. Ако съществуващата Ви архитектура не е достатъчно гъвкава, за да побере това съдържание, то трябва да я преработите.
Идентифицирахте ключовите си страници и сте определили някои от ключовите думи, за които тези страници се класират. Сега наблюдавайте. Това е важно, тъй като трябва да следите тези заявки след миграцията, за да се уверите, че се връщате на върха.
Може да ползвате за целта serprobot.com.
Не бързайте да се тревожите, ако забележите лек спад в позициите - нормално е, особено ако има редиректи на url адресите.
Вашият план за редиректите трябва да включва списък с всички стари url адреси и новите им еквиваленти. Имайте предвид, че е възможно вече да има пренасочвания в съществуващия уеб сайт. Ако не ги мигрирате и тях, това може да има сериозно отрицателно въздействие върху ефективността на вашето SEO. В този случай няма едно решение за всички варианти - най-добре ще прецени ситуацията seo специалистът.
Проучете как се пренасочват понастоящем. Конфигурирани ли са на ниво уеб сървър (напр. .htaccess) или се обработват от CMS плъгин? Ако уеб сайтът се придвижва към една напълно различна платформа, тогава всички те ще се счупят. Всичко това и възможността да се справите с веригите за пренасочване, е съществена част от миграцията.
Бихте могли да направите списък на домейните и URL адресите, които понастоящем пренасочват и ги поставете в електронна таблица с три колони:
Колона А: домейнът или URL на пренасочения към момента адрес.
Колона B: дестинацията на съществуващото пренасочване.
Колона C: дестинацията на новото пренасочване.
Ето как би могло да изглежда:
Колона А: http://example.com/126_&%754Uh.html
Колона B: http://example.com/Заглавие_nA-statia-487.html
Колона C: https://example.com/zaglavie-na-statia
Моля, обърнете внимание, че трябва да избягвате верижните пренасочвания. Става дума за повече от 2 URL адреса, като всеки следващ пренасочва към друг (горният пример с колоните). Това е въпрос, който само SEO специалистът може да разреши. Може да се окаже, че най-старите адреси са непотребни, или пък няма да имате нужда от следващите във веригата.
Ако желаете да премахнете някои от URL адресите и те няма да Ви трябват вече, може да ги настроите да връщат код 410, който казва на ботовете, че тук е имало страница, която вече е свършила своето предназначение и ще бъде премахната. Въпреки всичко, това действие е по-добре да го направите извън процеса на миграцията. Колкото по-малко стресираме Google, толкова е по-вероятно миграцията да мине като по учебник.
Ако в новия сайт липсват някои от функционалностите на стария или нямате нужда от определени страници, които обаче са доста силни, бихте могли да ги редиректнете към най-сходните си еквиваленти.
В никакъв случай не пренасочвайте много страници към една!
Отнесете се изключително внимателно към процеса на редиректване. Тук са възможни най-много грешки. Изписвайте целите имена на url адресите и ако нямате много добра причина за това, не променяйте изписването на основния домейн от www, на към без трите www, например. Или обратното...
Специален съвет:
Ако редиректвате стари домейни или обединявате уеб сайтове - имайте предвид, че самите домейни могат да имат наложени наказания от търсачката, и че това наказание може да бъде пренесено, когато старият домейн бъде пренасочен към новия.
Промените в URL адресите не се отразяват само на SEO. Те оказват влияние върху всички ваши онлайн маркетингови усилия.
Информирайте всички в своя маркетингов екип какви URL адреси ще се променят, за да могат да се подготвят по подходящ начин.
Ето и някои примери:
- Реклами в Google;
- Facebook реклами;
- Twitter реклами;
- Linkedin реклами;
- Акаунти в социалните мрежи.
Важно е в платените Ви кампании да се променят url адресите, поради 2 причини:
1. Ако пренасочванията не работят, ще си хвърляте парите на вятъра.
2. Платените кампании могат да бъдат поставени на пауза от рекламните ви мрежи, когато целевите URL адреси, използвани в рекламите, бъдат пренасочени.
Ако се ребрандирате, има смисъл да настроите платени кампании за заявки около старата и новата марка, за да се гарантира, че възможно най-много посетители ще достигат до сайта Ви.
Те ще Ви помогнат и да компенсирате евентуалния спад в трафика след миграцията.
Противно на общоприетото схващане, важно е да се придържате към XML карта на сайта, която съдържа старите ви URL адреси, когато мигрирате. По този начин ще помагате на търсачките да намират по-бързо новите ви URL адреси, като им предоставят пренасочените стари. Задръжте XML Sitemap със старите URL адреси, докато новите не бъдат индексирани добре.
Най-добрата практика е да работите с отделна среда, в която да извършвате тестване. За предпочитане е да не правите технически промени в сайта на живо, защото това е много рисковано: ако нещо се обърка, това въздейства директно върху посетителите Ви.
Уверете се, че новата Ви среда не е достъпна за обществеността. Най-добрият начин да направите това е да използвате HTTP Authentication. Препоръчваме Ви да добавите IP адресите в офиса си и да разрешите достъп на външни страни и отдалечени членове на екипа чрез потребителско име/парола.
Това е по-добър подход, отколкото да се използва командата Disallow: / в robots.txt или robots noindex, защото те не пречат на други хора да имат достъп до сайта, а търсачките не винаги спазват тези директиви.
Една важна част от вашата подготовка за миграция е да намалите стойността на параметъра Time-to-live (TTL) на вашите DNS записи. TTL посочва колко дълго DNS сървърите трябва да държат DNS записите на вашия домейн, преди да ги поискат отново. Колкото по-ниска е TTL, толкова по-често ще ги изискват и толкова по-бързо се променя DNS информацията. Наличието на ниска TTL ви позволява да мигрирате бързо и ви дава гъвкавостта да премахнете миграцията (да върнете старото положение) в случай, че възникнат проблеми.
Препоръчваме ви да намалите TTL на 300 (стойността е в секунди, така че това е равно на 5 минути) преди старта.
Направихте всички необходими мерки и се подготвихте добре, а сега е време да проверите всичко и да извършите тестовете преди миграцията, за да сте сигурни, че сте готови да натиснете бутона за стартиране.
Ако искате да мигрирате към нов домейн, който понастоящем не се използва, не е необходимо да правите нищо, тъй като може да получите достъп веднага. Ако миграцията ще се осъществи върху съществуващ и използван домейн, можете да коригирате файла на хоста си или да преминете през локален DNS сървър.
Проверете, дали пренасочванията от плана Ви за пренасочване, са действително реализирани и работят правилно.
Сега обходете новата среда и проверете дали тези SEO изисквания са наред:
Структура на URL адрес: прегледайте списъка с URL адреси и проверете дали структурата на URL адреса е правилна;
Заглавия, мета описания и подзаглавия: отговарят ли на вашата SEO стратегия? Научете повече за Заглавията и мета описанията;
Основно съдържание: има ли го на всички страници?
Вътрешна структура на линковете: структурата на връзките ви е в съответствие с вашата SEO стратегия и имат ли най-важните страници достатъчно връзки от силни, свързани страници? Актуализирани ли са вътрешните връзки, които да сочат към новите URL адреси, вместо към старите?
Канонични URL адреси: правилно ли се използват вашите канонични URL адреси (rel=canonical), за да сочат към каноничния вариант на дадена страница (новите адреси)? Това помага да се консолидират сигналите и да се предотврати дублирането на съдържание;
Директиви за роботи: правилно ли се използват командите за роботи (meta robots tags), за да се предотврати индексирането на страниците, като се предотвратява дублирането на съдържанието в процеса?
Проблеми за краулерите: дали новият сайт страда от наличието на капани за ботовете - почти безкрайно количество генерирани URL адреси? Това е свързано със страниците за грешка 404. Ако няма подобни страници, обхождащите роботи, буквално ще трябва да преминат през безброй страници, което ще доведе до нежелание за индексиране на съдържанието.
Структурирани данни: правилно ли са маркирани структурираните данни като Schema.org, Open graph protocol и Twitter карти?
Правилни статус кодове: дали страниците връщат правилните кодове за състоянието? Използвайте само 301 за перманентни пренасочвания, 404 код за страници, които не съществуват, и 410 кодове за състоянието на премахнати неподвижни страници, които няма да се върнат.
Счупени връзки: проверете сайта за счупени връзки. По-специално, потърсете връзки към стари URL адреси и адреси, използвани за превю на непубликувани страници. Може да ползвате този инструмент;
Hreflang релации: ако уеб сайтът Ви е достъпен на няколко езика, не забравяйте да използвате hreflang и се уверете, че релацията е валидна;
Странициране: ако използвате страници в новия сайт, например за страници с продуктови категории или страници в блогове, уверете се, че новата реализация на странирането е валидна. Използвайте релации Next и Prev;
Бързодействие: няма да можете лесно да проверите скоростта на новия сайт през тестовата среда, тъй като ботовете няма да имат достъп до нея, но пък можете да обърнете внимание на най-важните неща, които обикновено са изображенията, CSS файловете и кеширането;
Пренасочване на домейн: правилно ли са настроени пренасочванията на домейна? Ако каноничният ви домейн е https://example.com, трябва да се уверите, че https://www.example.com, http://example.com и http://www.example.com всички 301 пренасочват към избрания вариант, без да ползвате верига от редиректи;
XML sitemap: има ли новият сайт валидна XML карта на сайта, която съдържа само индексируеми страници? Спомняте ли си по-горе Ви обърнах внимание, че е добре да имате и сайтмап със старите URL адреси, докато Google не индексира всички нови;
Robots.txt: има ли в новия сайт robots.txt файл и съдържа ли всички необходими директиви? Обърнете внимание на рестрикциите, които сте описали. Гугъл не обича да му отнемаме достъпа до файловете, но пък няма нужда да вижда секцията с администрацията.
Когато извършвате тестване преди миграцията, винаги ще забелязвате проблеми. Разрешете всички проблеми, които се появяват, и определете дали те блокират стартирането на процеса, или дали могат да бъдат фиксирани след старта. Бъдете прагматични и имайте предвид миграционните цели, които сте определили в началото на проекта.
Ако не се появи нищо сериозно или ако сте отстранили достатъчно проблеми, след които можете да се чувствате комфортно при стартирането, можете да преминете към следващата фаза.
Началният ден е винаги вълнуващ (и малко страшен). Но сте се подготвили добре и сте извършили всички тестове преди миграцията. Нищо съществено не е излязло или вече е било фиксирано, така че сте сигурни, че миграцията ще върви добре.
Премахнете всички ограничения, които сте настроили, за да не виждат търсачките и потребителите новия сайт преди стартирането, като например:
- HTTP authentication - сайтът е бил достъпен само срещу въвеждане на потребителско име и парола;
- Всякакви noindex мета роботс команди. Оставете само тези, които наистина искате да не се индексират (ако има такива);
- disallows команди в robots.txt файла, забраняващи достъпа на ботовете.
Сега актуализирайте своите DNS записи, за да ги насочите към новата среда.
Поздравления за успешния старт!
Но преди да започнете да се поздравявате с всички: уверете се, че всичко работи правилно в новата производствена среда. В тази фаза ще решите дали стартирането е минало добре или трябва да го върнете обратно. Ако вече сте решавали проблеми в продължение на няколко часа и все още не сте постигнали това, което трябва, може би би било добре да върнете старото положение, докато оправите всичко.
Прегледайте този списък на проверки с висок приоритет, за да се уверите, че уеб сайтът е в добра форма:
- Тествайте най-важните страници: за да сте сигурни, че работят правилно и съдържат правилното съдържание;
- Нов файл robots.txt: дали robots.txt на новия уеб сайт предоставя правилния достъп до точните ботове?
- Старият robots.txt: ако се занимавате с промени в името на домейна, дали robots.txt на стария уебсайт предоставя достъп на търсещите машини, за да могат да следват пренасочването? По-често, отколкото си мислите, в стария домейн robots.txt се добавя командата Disallow: /, която забранява достъпа на всички ботове до целия сайт;
- Директиви за мета роботи: правилно ли са създадени командите за мета роботите (проверете и мета роботите и X-Robots-Tag);
- Пренасочвания: всички редиректи ли работят правилно?
- Техническо SEO: проверете пак списъка с on-site SEO нещата от Фаза 3 и се уверете, че всичко е както трябва;
- XML sitemaps: като част от вашата SEO проверка, сте се уверили, че новата XML карта на сайта ще бъде правилна. Както беше обсъдено, трябва да се уверите, че XML Sitemap със старите URL адреси е достъпна в стария домейн, така че търсачките да могат бързо да откриват новите страници. Съхранявайте XML картата, съдържаща старите URL адреси онлайн, за един месец;
- Анализи: уверете се, че всички необходими софтуерни анализи работят правилно и че са налице правилните идентификатори за проследяване. Често по време на миграции или са оставени неактивни, или присъстват идентификационни номера, които не са правилни. Това са проблеми, тъй като губите ценни данни - първите признаци за ефективността на новия Ви уебсайт.
С такова масово начинание като миграция на уеб сайт, почти със сигурност ще срещнете проблеми. Това е нормално. Вероятно ще получите списък с малки проблеми, които трябва да адресирате към различните специалисти. Но тъй като сте помислили предварително и сте отделили ресурси за развитие на пост-миграционните поправки, най-вероятно вече знаете за тези проблеми и те могат да бъдат разрешени веднага!
Все още ли изглежда всичко наред? Ако е така, можете да продължите напред със стъпките по-долу:
Регистрирайте сайта в Google Search Console и в Bing Webmaster Tools (ако е необходимо)
Ако сте мигрирали към нов домейн, не забравяйте да регистрирате новия домейн в Google Search Console (GSC) и Bing Webmaster Tools (BWT) и да им съобщите за вашата XML карта на сайта.
Уверете се, че сте регистрирали всички версии на домейна:
- http://example.com
- https://example.com
- http://www.example.com
- https://www.example.com
Ако сте мигрирали към нов домейн, кажете на Google и Bing за това, като използвате функцията за промяна на адреса.
Използвайте функцията за извличане и рендиране на Google Search Console, за да сте сигурни, че ботовете ще могат да обхождат и визуализират страниците ви. Това е полезна функция, за да сте спокойни, че не сте пропуснали нищо.
Сега пуснете наново актуализираните платени рекламни кампании, които сте подготвили на живо, така че целевите страници да сочат към новите ви URL адреси (и ако има промяна на марката, уверете се че рекламните текстове споменават новия бранд).
Обърнете се към уеб сайтове, в които има линкове към старите Ви URL адреси, за да актуализират връзките си, сочейки към новия сайт. Това намалява времето за зареждане на посетителите ви, прехвърля повече стойност на връзката и в случай на нов бранд помага за повишаване на видимостта му.
Няколко дни след миграцията можете спокойно да увеличите TTL на DNS записите на сайта. Каква стойност ще увеличите зависи: ако използвате CDN, те често са все още доста ниски. Ако не, обикновено са по-високи (от няколко часа до няколко дни). Но за всеки случай го настройте на стойността преди миграцията.
Направете старата среда достъпна чрез поддомейн, но забранете случайния достъп до нея.
Наблюдавайте важните показатели за ефективност на сайта, за да сте сигурни, че новият му вариант се представя добре. И тук не става дума само за SEO, тъй като оптимизацията често е само един от основните източници на трафик, реализации и приходи.
Една част от мониторинга е проверка на броя на индексираните страници за стария уеб сайт (той трябва да се намали) и на новия уеб сайт (тук може да се покачи, ако сте публикували повече съдържание!) Можете да направите тази проверка с помощта на Google Search Console. XML картите на сайта могат да бъдат от полза, ако ги разделите по секция на сайт. По този начин можете лесно да проследявате процеса на индексиране за всеки уеб сайт.
Наблюдавайте новия сайт за 4xx грешки с помощта на конзолата. По-специално трябва да сте нащрек за 404 и 410 грешки. Новата версия на сърч конзолата е изключително удобна и стриктна по този въпрос.
Не забравяйте да проверите и логовете на сървъра за грешки от този тип.
Ако откриете неочаквани за вас 4xx грешки, поправете ги, като пренасочите тези URL адреси или като актуализирате връзките към URL адресите, които връщат 4xx грешките.
По време на фазата за планиране на миграцията всички хора от екипа споделят техните опасения и цели. Благодарение на това е ясно какво е необходимо за успеха на миграцията.
Сега отново е време да се върнем назад към миграцията:
- Бяха ли разгледани всички опасения? Ако не, защо?
- Бяха ли изпълнени всички цели? Ако не, защо?
- Какви бяха най-важните уроци, които научихте?
- Какво трябва да подобрите следващия път?
Както видяхте: миграциите на уеб сайтове могат да бъдат много трудни. За да преминете успешно през тях, трябва да имате солиден план, изпълнен с военна точност.
Разбира се, тази публикация е за общия случай на големи и сложни сайтове. Ако Вашият сайт е малък, програмист (с мрежови и сървърни познания) и seo специалист са достатъчни, за да направят миграцията, както трябва.
Най-добре е да наблюдавате новата среда с някакъв софтуер в началото, за да можете да следите всичко, да Ви отнема по-малко време и да можете да реагирате адекватно.
А вие как извършвате Вашите миграции? Споделете част от Вашия процес или някоя друга хитрост....
Източник: Contentkingapp
Какво представлява миграцията на уеб сайт?
Важно е да очертаем това, което класифицираме като миграция на уеб сайт, преди да продължим напред.
Миграциите се появяват като нещо, което трябва да се направи, при различни случаи. Най-честите от тях са:
1. Промяна на URL адреси: искате например съкращаване на URL адресите за четливост, коригиране на неправилни URL адреси или премахване на непотребни части от адреса, като дати и други.
2. Обединяване на съдържание: имате няколко страници за една и съща тема, които канибализират помежду си, така че най-добре ги слейте.
3. Редизайн на уеб сайт: променяте цялостния облик на сайта си - и често добавяте, променяте или премахвате съдържание и/или нови функционалности.
4. Смяната на архитектурата на уебсайта и/или структурата на URL адресите: например добавяте нови услуги и продукти към сайта си или не сте доволни от текущата си информационна архитектура, което ви води до преработване.
5. Преминаване от HTTP към HTTPS: Вашият уеб сайт ще бъде обслужван чрез защитена връзка, така че всичките ви URL адреси ще се променят.
6. Смяна на доставчика на хостинг услуги: например, ако не сте доволни от ефективността на уеб сайта в текущия си доставчик на хостинг услуги или пък от тяхната поддръжка.
7. Преминаване към нов CMS: например уеб сайтът ви е нараснал значително по отношение на страници, функционалност и посетители, и се нуждаете от по-стабилна CMS система.
8. Промяна на името на домейна: може би при ребрандиране, лошо наказание на сегашния или поради някаква друга причина.
9. Обединяване на уеб сайтове: например, придобивате бизнес и искате да обедините два сайта в един. Или превключвате от стратегия за няколко домейна към стратегия с един домейн.
Защо миграциите на уебсайтове са трудни
Когато правите промени в страници, които се класират добре в търсачките, вие разтърсвате лодката. Винаги има шанс да загубите класирането си, когато започнете да правите промени. Да, разбрахте правилно: няма абсолютно никакви гаранции, че класирането ви ще се върне на същото ниво след миграцията.
Това е плашеща мисъл, която изисква дори най-опитите оптимизатори да внимават изключително, за да не объркат или пропуснат нещо важно.
Добрата новина е, че ако се справите отлично с миграцията на сайта, то е силно вероятно да има малък или никакъв отрицателен ефект върху класацията на уеб сайта.
Как да се справим успешно с миграциите на уеб сайтове
Всяка миграция на сайт, която включва промени в URL адресите, трябва да бъде много внимателно разгледана и планирана. От промените в имената на домейните до актуализациите на техническите характеристики, когато започнете да променяте URL адресите на уебсайта си, вие основно изхвърляте старите си сигнали за класиране и се надявате, че с разумното използване на пренасочванията можете да накарате търсачките да свържат тези сигнали с новите ви URL адреси.
И дори ако постигнете това, в трансфера ще се загуби някаква стойност. Добре е да не се променят URL адресите, освен ако не е необходимо. Може да бъде по-лесно да подобрите класирането на неидеални URL адреси, отколкото да мигрирате и да класирате оптимизираните URL адреси.
Някои от най-добрите практики, които следваме, са:
Проверете с всички заинтересовани страни желаните резултати и цели от миграцията, нейния обхват, както и ресурсите и сроковете, за да можете да планирате предварително и да се координирате с всички засегнати страни и екипи.
Използвайте възможно най-много източници на данни, за да идентифицирате всички URL адреси, които са необходими да се вземат под внимание при миграцията: тези, които са идентифицирани от вашите собствени обхождания, Google Анализи, страници от конзолата за търсене, SEMrush, Ahrefs, Majestic, страници с класиране и външни връзки, URL адреси с активност от лог файлове и т.н., за да се избегне изгубването на нещо.
Създайте страниците си с приоритет - с по-голям трафик и въздействие върху реализациите - за да проверите и наблюдавате по-внимателно по време на процеса на миграция.
Задайте затворена тестова среда, за да потвърдите миграцията на сайта с достатъчно време, за да проверите и разрешите всички потенциални проблеми, възникнали преди публичното пускане.
Оставете системата за наблюдение (за проследяване на обхождането, индексирането, класирането, трафика, реализациите) да започне да проследява дестинациите на новите страници веднага щом бъдат пуснати за всички, за да бъдат идентифицирани и поправени бързо важните проблеми.
Продължете да следите еволюцията на миграцията на уеб сайта, като избягвайте да отменяте команди и конфигурации, свързани с миграцията, без да проверите дали те вече не са необходими.
С миграциите наистина трябва много да се внимава и винаги да се подхожда с повишена бдителност.
Освен очевидните SEO рискове, свързани с промяната на URL адреси, миграциите на уеб сайтове също оказват влияние върху социалните Ви интеракции (лайкове, шерове). Трябва да мигрирате и тях.
Тъй като вероятно сте попаднали на тази статия, за да търсите най-добрите практики по отношение на предстоящата Ви миграция на уеб сайт, то следващият ни съвет е да направите възможно най-малко промени наведнъж.
Всички промени, които ще направите, ще повлияят на класирането Ви, така че осъществяването на миграция на сайт с многоетапен процес, е доста уместно.
Успешните миграции на уеб сайтове се планират много добре и се изпълняват с хирургична точност.
Сигурно Ви ставам досаден, но понеже знам колко е важно и за да ви акцентирам - не забравяйте, че превенцията е по-добра от лечението. Доста по-лесно и по-евтино е да се предотврати грешното преместване на сайт, отколкото да се възстанови от неуспешна миграция.
Защо миграциите на уеб сайтове се провалят
Когато миграциите се провалят, това обикновено се дължи на:1. Липса на информираност за рисковете, свързани с миграциите на уеб сайтове.
2. Лошо планиране.
3. Непълен списък за процеса на миграция (или изобщо без списък).
4. Липса на познания от участващите страни.
В следващите раздели ще разгледаме как да съставим правилен списък за миграция на уеб сайтове, и ще предоставим основна информация за важни теми, с които ще трябва да се справите по време на миграцията.
Фаза 1: Планиране
Планирането е от съществено значение за успешната миграция на уеб сайта. Отделете време, необходимо да разпределите достатъчно ресурси за проекта, да съставите солиден контролен списък за миграцията, да обучите хората в екипа и да ги запознаете с рисковете.
Планирането на миграцията на уеб сайта започва, когато за първи път се обсъжда - дори ако това е просто нахвърляне на някои идеи. От този момент нататък, е задължително SEO експерт да присъства.
Обхват на миграцията на сайта
Добре е първо е да решите: какво ще се промени и върху какво ще се отрази? Има разлика между леки структурни промени и пълно препроектиране. Първото е много по-малко рисковано и изисква по-малко ресурси от следващото.
Сформирайте екип за миграцията
Създайте екип за миграция на уеб сайт, който включва всеки, от когото би имало нужда. Често това са: системни администратори, разработчици, дизайнери, копирайтъри, мениджъри на проекти, SEO, юридически и мениджмънт специалисти. Планирайте начална среща с всички участващи, така че да бъдете на една и съща страница.
Като при всяка работа, тук също е добре да има човек, който да командва целия процес. Би могъл да е seo специалистът.
Идентифицирайте опасенията и определете целите
Попитайте всички участници какви са техните опасения и какво е необходимо, за да бъде успешна миграцията на сайта. Тук можете също да уточните целите. Без тези цели не можете да определите дали миграцията е била успешна, след като бъде осъществена.
Обяснете рисковете и очакванията
Обяснете на целия екип рисковете, свързани с миграцията, какво може да се очаква, като спад на трафика след миграцията и защо това се случва. Вероятно ще видите колебания в класациите и (временно) спад в трафика. Често срещано явление е, така че управлявайте правилно очакванията.
Набелязване на задачи
Създайте списък с това, което трябва да се направи преди, по време, на и след миграцията на уеб сайта, и възложете задачите на правилните хора. Точно там ще бъде полезен контролният списък за миграции, който ще обхванем в предстоящите секции.
Можете да използвате за целта Google Spreadsheets, Trello или Asana, за да управлявате планирането и да възлагате задачи.
Изберете най-добрия момент за стартиране
Сега, след като знаете какво съдържа миграцията на уеб сайт, можете да изберете най-добрия момент за стартиране. Избягвайте пускането около празниците и не стартирайте в петък следобед, само защото „това е чудесен начин да завършите седмицата.“ ;)
Не позволявайте на съществуващ сайт да остане в застой в продължение на една година, с лошо качество на съдържанието и техническо SEO, докато изграждате нещо по-добро. Продължете да работите върху новия и съществуващия сайт в тандем, въпреки че това изглежда като полагане на допълнителни усилия. Ще получите по-добър резултат, когато в крайна сметка превключите на по-новата платформа.
Етап 2: Подготовка преди миграцията
Това е мястото, където подготвяте всичко, от което ще се нуждаете по пътя.
Дефинирайте SEO изискванията
Каквито и да са причините за миграцията, то винаги е добре да обърнете внимание на:
- структура и правилно изписване на URL адресите;
- мета информацията (тайтъли и дескрипшъни);
- заглавия и съдържние;
- релации, особено ако има чуждоезикови версии (hreflang);
- XML сайтмапи;
- структурирани данни (Schema.org);
- време на зареждане.
Има още доста неща тук, на които бихте могли да обърнете внимание, прегледайте тази статия за техническо SEO.
Един от най-големите проблеми при миграциите на сайтове е, че всяка платформа е структурирана по различен начин. Технологията, която изпълнява сайтовете, е различна, URL адресите на страниците по подразбиране са различни, а целите и събитията се проследяват по различен начин в Google Анализи.
В идеалния случай винаги трябва да се опитвате да прехвърляте съдържанието едно към едно. Ако не можете да запазите URL адресите си, е наложително да настроите правилно 301 пренасочванията. Не забравяйте и HTTPS протокола. Трябва да сте сигурни, че маркирането с микродата е правилно в новия сайт, и че контактните Ви форми се изпращат на правилните места (и се проследяват правилно). В противен случай имате много проблеми…
Оценка на дизайна
Ако миграцията на уеб сайта включва препроектиране, от съществено значение е това да бъде оценено от участващите SEO експерти. Защо? Дизайнът "решава", къде ще са позиционирани съдържанието, връзките и елементите, и това има голямо влияние върху вашата SEO стратегия.
Инвентаризация на съдържанието
Когато извършвате миграция на уеб сайт, трябва да знаете има ли съдържание засегнато от миграцията. Първата стъпка е да изброите (опишете) съдържанието, което имате и да го сравните в това на новия сайт.
Използвайте всички средства, с които разполагате, за да начертаете пълна картина на цялото съдържание на уеб сайта си. Това включва обхождане на сайта например със Screamingfrog, експортиране на всички страници от CMS и използване на софтуер за анализ (отново Ahrefs, Majestic, Serpstat, Google Analytics), за да намерите всички страници, които получават трафик.
Не забравяйте и изображенията, видеата и PDF файловете. Те също са съдържание, и също играят роля за успеха на вашата SEO стратегия.
Бихте могли да прегледате и външните линкове към страници от Вашия сайт, а и да се уверите, че силните хиперпрепратки все още водят там, където трябва, не към грешка 404 от забравен редирект или пропусната страница.
Намерете правилното място на новото съдържание в информационната архитектура
Много сложно подзаглавие ;) Става дума за следното: Ако искате да добавяте ново съдържание, е важно да определите дали това ново съдържание може да бъде част от съществуващата архитектура на уеб сайта или не. Ако съществуващата Ви архитектура не е достатъчно гъвкава, за да побере това съдържание, то трябва да я преработите.
Проследявайте ранкирането на важните ви страници
Идентифицирахте ключовите си страници и сте определили някои от ключовите думи, за които тези страници се класират. Сега наблюдавайте. Това е важно, тъй като трябва да следите тези заявки след миграцията, за да се уверите, че се връщате на върха.
Може да ползвате за целта serprobot.com.
Не бързайте да се тревожите, ако забележите лек спад в позициите - нормално е, особено ако има редиректи на url адресите.
План за 301 пренасочванията
Вашият план за редиректите трябва да включва списък с всички стари url адреси и новите им еквиваленти. Имайте предвид, че е възможно вече да има пренасочвания в съществуващия уеб сайт. Ако не ги мигрирате и тях, това може да има сериозно отрицателно въздействие върху ефективността на вашето SEO. В този случай няма едно решение за всички варианти - най-добре ще прецени ситуацията seo специалистът.
Проучете как се пренасочват понастоящем. Конфигурирани ли са на ниво уеб сървър (напр. .htaccess) или се обработват от CMS плъгин? Ако уеб сайтът се придвижва към една напълно различна платформа, тогава всички те ще се счупят. Всичко това и възможността да се справите с веригите за пренасочване, е съществена част от миграцията.
Бихте могли да направите списък на домейните и URL адресите, които понастоящем пренасочват и ги поставете в електронна таблица с три колони:
Колона А: домейнът или URL на пренасочения към момента адрес.
Колона B: дестинацията на съществуващото пренасочване.
Колона C: дестинацията на новото пренасочване.
Ето как би могло да изглежда:
Колона А: http://example.com/126_&%754Uh.html
Колона B: http://example.com/Заглавие_nA-statia-487.html
Колона C: https://example.com/zaglavie-na-statia
Моля, обърнете внимание, че трябва да избягвате верижните пренасочвания. Става дума за повече от 2 URL адреса, като всеки следващ пренасочва към друг (горният пример с колоните). Това е въпрос, който само SEO специалистът може да разреши. Може да се окаже, че най-старите адреси са непотребни, или пък няма да имате нужда от следващите във веригата.
Ако желаете да премахнете някои от URL адресите и те няма да Ви трябват вече, може да ги настроите да връщат код 410, който казва на ботовете, че тук е имало страница, която вече е свършила своето предназначение и ще бъде премахната. Въпреки всичко, това действие е по-добре да го направите извън процеса на миграцията. Колкото по-малко стресираме Google, толкова е по-вероятно миграцията да мине като по учебник.
Ако в новия сайт липсват някои от функционалностите на стария или нямате нужда от определени страници, които обаче са доста силни, бихте могли да ги редиректнете към най-сходните си еквиваленти.
В никакъв случай не пренасочвайте много страници към една!
Отнесете се изключително внимателно към процеса на редиректване. Тук са възможни най-много грешки. Изписвайте целите имена на url адресите и ако нямате много добра причина за това, не променяйте изписването на основния домейн от www, на към без трите www, например. Или обратното...
Специален съвет:
Ако редиректвате стари домейни или обединявате уеб сайтове - имайте предвид, че самите домейни могат да имат наложени наказания от търсачката, и че това наказание може да бъде пренесено, когато старият домейн бъде пренасочен към новия.
Актуализирайте URL адресите на други места
Промените в URL адресите не се отразяват само на SEO. Те оказват влияние върху всички ваши онлайн маркетингови усилия.
Информирайте всички в своя маркетингов екип какви URL адреси ще се променят, за да могат да се подготвят по подходящ начин.
Ето и някои примери:
- Реклами в Google;
- Facebook реклами;
- Twitter реклами;
- Linkedin реклами;
- Акаунти в социалните мрежи.
Важно е в платените Ви кампании да се променят url адресите, поради 2 причини:
1. Ако пренасочванията не работят, ще си хвърляте парите на вятъра.
2. Платените кампании могат да бъдат поставени на пауза от рекламните ви мрежи, когато целевите URL адреси, използвани в рекламите, бъдат пренасочени.
Подгответе платени кампании за ребрандиране и за най-важните търсения (страници)
Ако се ребрандирате, има смисъл да настроите платени кампании за заявки около старата и новата марка, за да се гарантира, че възможно най-много посетители ще достигат до сайта Ви.
Те ще Ви помогнат и да компенсирате евентуалния спад в трафика след миграцията.
XML карта на сайта, съдържаща стари URL адреси
Противно на общоприетото схващане, важно е да се придържате към XML карта на сайта, която съдържа старите ви URL адреси, когато мигрирате. По този начин ще помагате на търсачките да намират по-бързо новите ви URL адреси, като им предоставят пренасочените стари. Задръжте XML Sitemap със старите URL адреси, докато новите не бъдат индексирани добре.
Създайте отделна среда за тестове
Най-добрата практика е да работите с отделна среда, в която да извършвате тестване. За предпочитане е да не правите технически промени в сайта на живо, защото това е много рисковано: ако нещо се обърка, това въздейства директно върху посетителите Ви.
Уверете се, че новата Ви среда не е достъпна за обществеността. Най-добрият начин да направите това е да използвате HTTP Authentication. Препоръчваме Ви да добавите IP адресите в офиса си и да разрешите достъп на външни страни и отдалечени членове на екипа чрез потребителско име/парола.
Това е по-добър подход, отколкото да се използва командата Disallow: / в robots.txt или robots noindex, защото те не пречат на други хора да имат достъп до сайта, а търсачките не винаги спазват тези директиви.
Намалете стойността на TTL за DNS записите
Една важна част от вашата подготовка за миграция е да намалите стойността на параметъра Time-to-live (TTL) на вашите DNS записи. TTL посочва колко дълго DNS сървърите трябва да държат DNS записите на вашия домейн, преди да ги поискат отново. Колкото по-ниска е TTL, толкова по-често ще ги изискват и толкова по-бързо се променя DNS информацията. Наличието на ниска TTL ви позволява да мигрирате бързо и ви дава гъвкавостта да премахнете миграцията (да върнете старото положение) в случай, че възникнат проблеми.
Препоръчваме ви да намалите TTL на 300 (стойността е в секунди, така че това е равно на 5 минути) преди старта.
Фаза 3: Тестове преди старта на миграция
Направихте всички необходими мерки и се подготвихте добре, а сега е време да проверите всичко и да извършите тестовете преди миграцията, за да сте сигурни, че сте готови да натиснете бутона за стартиране.
Уверете се, че имате достъп до новата среда
Ако искате да мигрирате към нов домейн, който понастоящем не се използва, не е необходимо да правите нищо, тъй като може да получите достъп веднага. Ако миграцията ще се осъществи върху съществуващ и използван домейн, можете да коригирате файла на хоста си или да преминете през локален DNS сървър.
Тестване на редиректите
Проверете, дали пренасочванията от плана Ви за пренасочване, са действително реализирани и работят правилно.
Технически SEO проверки
Сега обходете новата среда и проверете дали тези SEO изисквания са наред:
Структура на URL адрес: прегледайте списъка с URL адреси и проверете дали структурата на URL адреса е правилна;
Заглавия, мета описания и подзаглавия: отговарят ли на вашата SEO стратегия? Научете повече за Заглавията и мета описанията;
Основно съдържание: има ли го на всички страници?
Вътрешна структура на линковете: структурата на връзките ви е в съответствие с вашата SEO стратегия и имат ли най-важните страници достатъчно връзки от силни, свързани страници? Актуализирани ли са вътрешните връзки, които да сочат към новите URL адреси, вместо към старите?
Канонични URL адреси: правилно ли се използват вашите канонични URL адреси (rel=canonical), за да сочат към каноничния вариант на дадена страница (новите адреси)? Това помага да се консолидират сигналите и да се предотврати дублирането на съдържание;
Директиви за роботи: правилно ли се използват командите за роботи (meta robots tags), за да се предотврати индексирането на страниците, като се предотвратява дублирането на съдържанието в процеса?
Проблеми за краулерите: дали новият сайт страда от наличието на капани за ботовете - почти безкрайно количество генерирани URL адреси? Това е свързано със страниците за грешка 404. Ако няма подобни страници, обхождащите роботи, буквално ще трябва да преминат през безброй страници, което ще доведе до нежелание за индексиране на съдържанието.
Структурирани данни: правилно ли са маркирани структурираните данни като Schema.org, Open graph protocol и Twitter карти?
Правилни статус кодове: дали страниците връщат правилните кодове за състоянието? Използвайте само 301 за перманентни пренасочвания, 404 код за страници, които не съществуват, и 410 кодове за състоянието на премахнати неподвижни страници, които няма да се върнат.
Счупени връзки: проверете сайта за счупени връзки. По-специално, потърсете връзки към стари URL адреси и адреси, използвани за превю на непубликувани страници. Може да ползвате този инструмент;
Hreflang релации: ако уеб сайтът Ви е достъпен на няколко езика, не забравяйте да използвате hreflang и се уверете, че релацията е валидна;
Странициране: ако използвате страници в новия сайт, например за страници с продуктови категории или страници в блогове, уверете се, че новата реализация на странирането е валидна. Използвайте релации Next и Prev;
Бързодействие: няма да можете лесно да проверите скоростта на новия сайт през тестовата среда, тъй като ботовете няма да имат достъп до нея, но пък можете да обърнете внимание на най-важните неща, които обикновено са изображенията, CSS файловете и кеширането;
Пренасочване на домейн: правилно ли са настроени пренасочванията на домейна? Ако каноничният ви домейн е https://example.com, трябва да се уверите, че https://www.example.com, http://example.com и http://www.example.com всички 301 пренасочват към избрания вариант, без да ползвате верига от редиректи;
XML sitemap: има ли новият сайт валидна XML карта на сайта, която съдържа само индексируеми страници? Спомняте ли си по-горе Ви обърнах внимание, че е добре да имате и сайтмап със старите URL адреси, докато Google не индексира всички нови;
Robots.txt: има ли в новия сайт robots.txt файл и съдържа ли всички необходими директиви? Обърнете внимание на рестрикциите, които сте описали. Гугъл не обича да му отнемаме достъпа до файловете, но пък няма нужда да вижда секцията с администрацията.
Проучване на евентуални проблеми
Когато извършвате тестване преди миграцията, винаги ще забелязвате проблеми. Разрешете всички проблеми, които се появяват, и определете дали те блокират стартирането на процеса, или дали могат да бъдат фиксирани след старта. Бъдете прагматични и имайте предвид миграционните цели, които сте определили в началото на проекта.
Ако не се появи нищо сериозно или ако сте отстранили достатъчно проблеми, след които можете да се чувствате комфортно при стартирането, можете да преминете към следващата фаза.
Фаза 4: Стартиране!
Началният ден е винаги вълнуващ (и малко страшен). Но сте се подготвили добре и сте извършили всички тестове преди миграцията. Нищо съществено не е излязло или вече е било фиксирано, така че сте сигурни, че миграцията ще върви добре.
Направете новия сайт достъпен
Премахнете всички ограничения, които сте настроили, за да не виждат търсачките и потребителите новия сайт преди стартирането, като например:
- HTTP authentication - сайтът е бил достъпен само срещу въвеждане на потребителско име и парола;
- Всякакви noindex мета роботс команди. Оставете само тези, които наистина искате да не се индексират (ако има такива);
- disallows команди в robots.txt файла, забраняващи достъпа на ботовете.
Актуализирайте DNS записите
Сега актуализирайте своите DNS записи, за да ги насочите към новата среда.
Фаза 5: Преглед след миграцията
Поздравления за успешния старт!
Но преди да започнете да се поздравявате с всички: уверете се, че всичко работи правилно в новата производствена среда. В тази фаза ще решите дали стартирането е минало добре или трябва да го върнете обратно. Ако вече сте решавали проблеми в продължение на няколко часа и все още не сте постигнали това, което трябва, може би би било добре да върнете старото положение, докато оправите всичко.
Прегледайте този списък на проверки с висок приоритет, за да се уверите, че уеб сайтът е в добра форма:
- Тествайте най-важните страници: за да сте сигурни, че работят правилно и съдържат правилното съдържание;
- Нов файл robots.txt: дали robots.txt на новия уеб сайт предоставя правилния достъп до точните ботове?
- Старият robots.txt: ако се занимавате с промени в името на домейна, дали robots.txt на стария уебсайт предоставя достъп на търсещите машини, за да могат да следват пренасочването? По-често, отколкото си мислите, в стария домейн robots.txt се добавя командата Disallow: /, която забранява достъпа на всички ботове до целия сайт;
- Директиви за мета роботи: правилно ли са създадени командите за мета роботите (проверете и мета роботите и X-Robots-Tag);
- Пренасочвания: всички редиректи ли работят правилно?
- Техническо SEO: проверете пак списъка с on-site SEO нещата от Фаза 3 и се уверете, че всичко е както трябва;
- XML sitemaps: като част от вашата SEO проверка, сте се уверили, че новата XML карта на сайта ще бъде правилна. Както беше обсъдено, трябва да се уверите, че XML Sitemap със старите URL адреси е достъпна в стария домейн, така че търсачките да могат бързо да откриват новите страници. Съхранявайте XML картата, съдържаща старите URL адреси онлайн, за един месец;
- Анализи: уверете се, че всички необходими софтуерни анализи работят правилно и че са налице правилните идентификатори за проследяване. Често по време на миграции или са оставени неактивни, или присъстват идентификационни номера, които не са правилни. Това са проблеми, тъй като губите ценни данни - първите признаци за ефективността на новия Ви уебсайт.
С такова масово начинание като миграция на уеб сайт, почти със сигурност ще срещнете проблеми. Това е нормално. Вероятно ще получите списък с малки проблеми, които трябва да адресирате към различните специалисти. Но тъй като сте помислили предварително и сте отделили ресурси за развитие на пост-миграционните поправки, най-вероятно вече знаете за тези проблеми и те могат да бъдат разрешени веднага!
Фаза 6: Последващи действия след миграцията
Все още ли изглежда всичко наред? Ако е така, можете да продължите напред със стъпките по-долу:
Регистрирайте сайта в Google Search Console и в Bing Webmaster Tools (ако е необходимо)
Ако сте мигрирали към нов домейн, не забравяйте да регистрирате новия домейн в Google Search Console (GSC) и Bing Webmaster Tools (BWT) и да им съобщите за вашата XML карта на сайта.
Уверете се, че сте регистрирали всички версии на домейна:
- http://example.com
- https://example.com
- http://www.example.com
- https://www.example.com
Ако сте мигрирали към нов домейн, кажете на Google и Bing за това, като използвате функцията за промяна на адреса.
Използвайте функцията за извличане и рендиране на Google Search Console, за да сте сигурни, че ботовете ще могат да обхождат и визуализират страниците ви. Това е полезна функция, за да сте спокойни, че не сте пропуснали нищо.
Платени кампании
Сега пуснете наново актуализираните платени рекламни кампании, които сте подготвили на живо, така че целевите страници да сочат към новите ви URL адреси (и ако има промяна на марката, уверете се че рекламните текстове споменават новия бранд).
Актуализиране на препратките
Обърнете се към уеб сайтове, в които има линкове към старите Ви URL адреси, за да актуализират връзките си, сочейки към новия сайт. Това намалява времето за зареждане на посетителите ви, прехвърля повече стойност на връзката и в случай на нов бранд помага за повишаване на видимостта му.
Увеличаване на TTL на DNS записи
Няколко дни след миграцията можете спокойно да увеличите TTL на DNS записите на сайта. Каква стойност ще увеличите зависи: ако използвате CDN, те често са все още доста ниски. Ако не, обикновено са по-високи (от няколко часа до няколко дни). Но за всеки случай го настройте на стойността преди миграцията.
Направете старата среда достъпна
Направете старата среда достъпна чрез поддомейн, но забранете случайния достъп до нея.
Фаза 7: Мониторинг след миграцията
Наблюдавайте ключовите показатели за ефективност
Наблюдавайте важните показатели за ефективност на сайта, за да сте сигурни, че новият му вариант се представя добре. И тук не става дума само за SEO, тъй като оптимизацията често е само един от основните източници на трафик, реализации и приходи.
Една част от мониторинга е проверка на броя на индексираните страници за стария уеб сайт (той трябва да се намали) и на новия уеб сайт (тук може да се покачи, ако сте публикували повече съдържание!) Можете да направите тази проверка с помощта на Google Search Console. XML картите на сайта могат да бъдат от полза, ако ги разделите по секция на сайт. По този начин можете лесно да проследявате процеса на индексиране за всеки уеб сайт.
Следете за 4xx грешки
Наблюдавайте новия сайт за 4xx грешки с помощта на конзолата. По-специално трябва да сте нащрек за 404 и 410 грешки. Новата версия на сърч конзолата е изключително удобна и стриктна по този въпрос.
Не забравяйте да проверите и логовете на сървъра за грешки от този тип.
Ако откриете неочаквани за вас 4xx грешки, поправете ги, като пренасочите тези URL адреси или като актуализирате връзките към URL адресите, които връщат 4xx грешките.
Фаза 8: Оценка за успеха на миграцията на уеб сайта
По време на фазата за планиране на миграцията всички хора от екипа споделят техните опасения и цели. Благодарение на това е ясно какво е необходимо за успеха на миграцията.
Сега отново е време да се върнем назад към миграцията:
- Бяха ли разгледани всички опасения? Ако не, защо?
- Бяха ли изпълнени всички цели? Ако не, защо?
- Какви бяха най-важните уроци, които научихте?
- Какво трябва да подобрите следващия път?
Финални размисли за миграциите на уеб сайтове
Както видяхте: миграциите на уеб сайтове могат да бъдат много трудни. За да преминете успешно през тях, трябва да имате солиден план, изпълнен с военна точност.
Разбира се, тази публикация е за общия случай на големи и сложни сайтове. Ако Вашият сайт е малък, програмист (с мрежови и сървърни познания) и seo специалист са достатъчни, за да направят миграцията, както трябва.
Най-добре е да наблюдавате новата среда с някакъв софтуер в началото, за да можете да следите всичко, да Ви отнема по-малко време и да можете да реагирате адекватно.
А вие как извършвате Вашите миграции? Споделете част от Вашия процес или някоя друга хитрост....
Източник: Contentkingapp