Вътрешните връзки са от решаващо значение за успеха на SEO, но са и един най-подценяваните ранкинг фактори.
Нека все пак да поясним за читателите, които не знаят, че това са връзки от една страница към друга, в един и същи домейн.
Всеки уеб сайт ги има. Но това, което повечето хора не осъзнават, е, че - когато се използват стратегически - вътрешните линкове могат значително да повишат ефективността (доброто класиране) на сайта в търсачките.
В тази публикация, освен че ще научите защо вътрешните връзки са от решаващо значение за успеха на SEO и как да създадете интелигентна стратегия за вътрешен линк билдинг за вашия уеб сайт, то ще ви покажа и още как да:
1. Поправите счупени вътрешни връзки;
2. фикснете неработещи пренасочвания;
3. премахнете вътрешните връзки към маловажни страници;
4. решите проблемите с осиротели страници (orphan pages).
Но първо, нека да започнем от начало.
Google използва вътрешни линкове, за откриване на ново съдържание.
Нека да кажем, че публикувате нова уеб страница и забравите да я сложите в някаква категория. Ако приемем, че страницата не е в сайтмапа и няма никакви връзки към нея, Google няма да знае, че съществува. Това е така, защото техният уеб краулер (бота) не може да я намери.
Страниците без вътрешни връзки към тях са известни като осиротели страници - повече за тях малко по-надолу.
Вътрешните връзки също подпомагат потока на PageRank-а във вашия сайт. Всъщност това е много важно. Най-общо казано, колкото повече вътрешни връзки има една страница, толкова по-голям е нейният PageRank. Но не всичко е свързано с количеството. Качеството на връзката също играе жизненоважна роля.
Вътрешният Пейджранк се разпределя по равно между всички линкове в една страница.
Това вероятно е част от причината Google да заявява че:
Google също така разглежда анкър текста на вътрешните връзки, за да разбере по-добре контекста.
С други думи, нека да кажем, че имате страница за сини джунджурии. Имате множество вътрешни връзки, сочещи към тази страница с котви като джунджурии, сини джунджурии и купувайте сини джунджурии. Те помагат на Google да разбере, че в тази страница:
1. Става дума точно за сини джунджурии.
2. Може би заслужава да се класира на сини джунджурии и други подходящи термини.
Забележете, че съм болднал фразата "може би".
Само защото страницата ви е за определена тема, не означава непременно, че тя заслужава да се класира за свързани ключови думи.
Ако беше така, SEO нямаше да е толкова сложна, комплексна и динамична наука.
Нека да се опитаме да мислим извън рамките, да се върнем към началото и всъщност всичко започва с първоначалната ви структура на сайта.
Мислете за своя уеб сайт като за пирамида с най-важното съдържание в горната част и най-малoважното - в долната част.
Повечето сайтове имат една и съща страница в горната част на пирамидата - началната. При това те имат своите следващи най-важни страници - за нас, услуги, продукти, блог и т.н. Под всяка от тях има малко по-маловажни - отделни страници с продукти и услуги, публикации в блогове и т.н.
Но не трябва да свързвате всички страници на едно ниво от йерархията с всички страници на друго.
Трябва да имате предвид релевантността.
Siloing (групиране по силози) представлява групирането на тематично свързани уеб страници, чрез вътрешни връзки.
Например, представете си, че имаме уеб сайт за държави и градове с тези страници:
Може да се каже, че всяка страница попада в една от две отделни групи:
- Страници за държави;
- Страници за градове в тези държави.
Така че, ето как правилно бихме структурирали тези страници:
Изглежда напълно нормално и съвсем правилно, нали?
Всяка страница на държава действа като „хъб“ и линква към подстраници за сродни градове (и обратното). Това създава клъстер от теми - група от взаимосвързани страници, всички тясно свързано с една и съща тема.
Всичко това има поне 3 основни предимства:
- Потребителите по-лесно (и по-бързо) ще се ориентират във вашия сайт;
- Роботите по-лесно ще разбират структурата на вашия сайт и тематичната свързаност;
- Повече „авторитет“ (аз го наричам сила) се прехвърля към най-важните ви страници (защото подстраниците линкват обратно към категорийните).
Друго пренебрегвано предимство на структурата на силозите е, че - тъй като линквате към и от тематично свързани страници - обикновено има много възможности за това, да използвате подходящ анкър текст, който както знаем е силен ранкинг фактор.
Като стана дума за котвите, бихте могли да се възползвате и от още една интересна хватка. Просто следвайте здравия разум и създавайте връзки към съдържанието, които могат да бъдат полезни за вашите потребители, без да се съобразявате с конкретни ключови думи и SEO правила. Но, все пак трябва да линквате към важните ви страници. Много е просто и елегантно - ще разнообрази анкър профила ви и ще внесе нотка на свежест и натуралност.
Всичко до тук е ясно. Но ако не започнете сайт от нулата, нещата не винаги са така организирани, както би ни се искало.
Ето защо трябва да проверите съществуващите си вътрешни връзки, преди да добавите още.
Това не е толкова трудно, колкото звучи. Бихте могли да използвате инструмента за одит на Ahrefs.
Най-важните 5 неща, за които да гледате са:
Ето няколко начина за решаване на такива проблеми:
- Възстановете отново счупената страница на същия URL адрес (ако е изтрита случайно).
- Пренасочете счупената страница към друг подходящ URL адрес. Актуализирайте или премахнете всички вътрешни връзки, сочещи към него.
Важно е да се отбележи, че не всички от тях биха били проблеми. Например, ако имате вътрешни връзки, сочещи към преместени и пренасочени страници (например http://domain.com/blog → https://domain.com/blog), вероятно няма от какво да се притеснявате.
Все пак няма нищо лошо в актуализирането на тези пренасочвания.
Така или иначе, внимавайте за страници, които пренасочват към нещо, което не е толкова уместно (релевантно).
Както вече знаем, вътрешния линк билдинг помага за това ботовете да разберат кой са важните страници от даден сайт и също така дава насока и релевантност за ключовите думи и темите.
Когато слагате безразборно вътрешни връзки към всякакви страници, просто за да има, вие затруднявате Google да определи кои са най-важните ви страници. И от тук респективно, не произхожда нищо добро.
Освен това, ако някои от страниците ви са настроени на „noindex, follow“, Google ще ги приравни към „noindex, nofollow“ в дългосрочен план. Резултатът е ефективно прекъсване на линк потока (силата) през тези страници, така че е най-добре да не линквате вътрешно към тях с „dofollow“ връзки.
Като общо правило е това, че ако имате важни страници, които печелят приходи, конвертират добре и отговарят правилно за търсене по конкретни ключови думи и фрази – то би било хубаво те да не са далече структурно от началната страница и най-добре е архитектурно така да се направи уеб сайта, че те да са хем близо една до друга, хем до началната страница и разбира се, да имат правилно налинкване една към друга.
Няколко причини, поради които това е важно:
- Google може да счита „дълбоките“ страници за относително маловажни - така че може да не ги посещават твърде често. Не винаги е проблем, но нещо, което трябва да имате предвид.
- Най-авторитетната страница в повечето сайтове е началната страница - колкото по-близо е важната ви страница до началната, толкова по-голямо е прехвърлянето на PageRank (сила) към тази страница.
Както вече обясних по-горе, това са страници, които ги няма в навигацията и никъде в сайта няма връзка към тях.
Никакви важни страници не трябва да бъдат осиротели, по две причини:
- Google няма да може да ги намери (освен ако не добавите Sitemap-а (в XML формат) през Google Search Console, или те имат връзки от обходени страници на други сайтове).
- Няма PageRank да се прехвърля чрез вътрешни връзки - тъй като няма такива.
Страниците с най-висок авторитет (сила, рейтинг, PageRank), имат много връзки към себе си.
Да, те също са част от нашата обща структура на сайтове и имат вътрешни връзки, но именно връзките от външни източници придават на тези страници своята сила.
И всъщност, вътрешното свързване от съответните страници с висок авторитет към тези, които се нуждаят от тласък е интелигентен и сравнително лесен начин.
Има много варианти да направите това и методите могат да станат доста сложни.
Затова по-долу ще се съсредоточа върху две прости стратегии, които всеки може да използва.
Нека да кажем, че сте публикували нов публикация на тема „дигитален маркетинг”.
Искате да добавите няколко вътрешни връзки към тази страница, за да я стимулирате.
Но как да разберете откъде е най-добре да линкнете?
Започнете с търсене в Google със следния оператор за търсене: site: yourdomain.com „ключова дума или фраза, свързани със страница“
Ето ви един пример:
Това търсене връща страници от вашия сайт (в индекса на Google), които споменават конкретна дума или фраза. Тук можете да се запознаете и с други оператори за търсене на Google и тяхната полза в SEO процеса.
Разбира се, можете да попитате търсачката и за семантично свързани думи и синоними, за да намерите най-голям брой страници, от който бихте могли да линкнете към въпросната страница, на която искате да помогнете да стане по-силна и да се класира по-добре.
Това са страниците с най-много връзки и авторитет. Можете да ги намерите, като използвате отчета за най-добрите връзки в Ahrefs Site Explorer (за съжаление е платен инструмент).
Поглеждайки надолу в този списък, често можете да намерите подходящи страници и публикации, от които да добавяте връзки.
Вътрешният линк билдинг не е ядрена физика. Просто ви трябва логическа, йерархична структура на сайта и вътрешните ви връзки да следват тази структура. Най-малкото, можете да свържете стратегически от своите „силни страници“ с тези, които се нуждаят от малко SEO помощ.
Ето няколко насоки, които трябва да следвате, когато изграждате вътрешни връзки:
Не използвайте винаги един и същ анкър текст. Смесете нещата и поддържайте анкър профила разнообразен.
Не линквайте от неподходящи страници, само за увеличаване на авторитета. По-добре е изобщо да не се свързват вътрешно.
Не прекалявайте! Не е нужно да добавяте стотици вътрешни връзки, за да бъде това ефективно - една или две добре поставени често могат да окажат голяма промяна.
А вие, какви начини и хватки за вътрешно налинкване ползвате?
Източник: Ahrefs.com
Нека все пак да поясним за читателите, които не знаят, че това са връзки от една страница към друга, в един и същи домейн.
Всеки уеб сайт ги има. Но това, което повечето хора не осъзнават, е, че - когато се използват стратегически - вътрешните линкове могат значително да повишат ефективността (доброто класиране) на сайта в търсачките.
В тази публикация, освен че ще научите защо вътрешните връзки са от решаващо значение за успеха на SEO и как да създадете интелигентна стратегия за вътрешен линк билдинг за вашия уеб сайт, то ще ви покажа и още как да:
1. Поправите счупени вътрешни връзки;
2. фикснете неработещи пренасочвания;
3. премахнете вътрешните връзки към маловажни страници;
4. решите проблемите с осиротели страници (orphan pages).
Но първо, нека да започнем от начало.
Защо вътрешните връзки са важни за SEO
Google използва вътрешни линкове, за откриване на ново съдържание.
Нека да кажем, че публикувате нова уеб страница и забравите да я сложите в някаква категория. Ако приемем, че страницата не е в сайтмапа и няма никакви връзки към нея, Google няма да знае, че съществува. Това е така, защото техният уеб краулер (бота) не може да я намери.
Страниците без вътрешни връзки към тях са известни като осиротели страници - повече за тях малко по-надолу.
Вътрешните връзки също подпомагат потока на PageRank-а във вашия сайт. Всъщност това е много важно. Най-общо казано, колкото повече вътрешни връзки има една страница, толкова по-голям е нейният PageRank. Но не всичко е свързано с количеството. Качеството на връзката също играе жизненоважна роля.
Вътрешният Пейджранк се разпределя по равно между всички линкове в една страница.
Това вероятно е част от причината Google да заявява че:
Броят на вътрешните връзки, сочещи към дадена страница, е сигнал към търсачката за относителната важност на тази страница.
Google също така разглежда анкър текста на вътрешните връзки, за да разбере по-добре контекста.
С други думи, нека да кажем, че имате страница за сини джунджурии. Имате множество вътрешни връзки, сочещи към тази страница с котви като джунджурии, сини джунджурии и купувайте сини джунджурии. Те помагат на Google да разбере, че в тази страница:
1. Става дума точно за сини джунджурии.
2. Може би заслужава да се класира на сини джунджурии и други подходящи термини.
Забележете, че съм болднал фразата "може би".
Само защото страницата ви е за определена тема, не означава непременно, че тя заслужава да се класира за свързани ключови думи.
Ако беше така, SEO нямаше да е толкова сложна, комплексна и динамична наука.
Нека да се опитаме да мислим извън рамките, да се върнем към началото и всъщност всичко започва с първоначалната ви структура на сайта.
Как да подсигурите идеалната структура на вътрешната връзка
Мислете за своя уеб сайт като за пирамида с най-важното съдържание в горната част и най-малoважното - в долната част.
Повечето сайтове имат една и съща страница в горната част на пирамидата - началната. При това те имат своите следващи най-важни страници - за нас, услуги, продукти, блог и т.н. Под всяка от тях има малко по-маловажни - отделни страници с продукти и услуги, публикации в блогове и т.н.
Но не трябва да свързвате всички страници на едно ниво от йерархията с всички страници на друго.
Трябва да имате предвид релевантността.
Изкуството на правилното групиране
Siloing (групиране по силози) представлява групирането на тематично свързани уеб страници, чрез вътрешни връзки.
Например, представете си, че имаме уеб сайт за държави и градове с тези страници:
Може да се каже, че всяка страница попада в една от две отделни групи:
- Страници за държави;
- Страници за градове в тези държави.
Така че, ето как правилно бихме структурирали тези страници:
Изглежда напълно нормално и съвсем правилно, нали?
Всяка страница на държава действа като „хъб“ и линква към подстраници за сродни градове (и обратното). Това създава клъстер от теми - група от взаимосвързани страници, всички тясно свързано с една и съща тема.
Всичко това има поне 3 основни предимства:
- Потребителите по-лесно (и по-бързо) ще се ориентират във вашия сайт;
- Роботите по-лесно ще разбират структурата на вашия сайт и тематичната свързаност;
- Повече „авторитет“ (аз го наричам сила) се прехвърля към най-важните ви страници (защото подстраниците линкват обратно към категорийните).
Друго пренебрегвано предимство на структурата на силозите е, че - тъй като линквате към и от тематично свързани страници - обикновено има много възможности за това, да използвате подходящ анкър текст, който както знаем е силен ранкинг фактор.
Като стана дума за котвите, бихте могли да се възползвате и от още една интересна хватка. Просто следвайте здравия разум и създавайте връзки към съдържанието, които могат да бъдат полезни за вашите потребители, без да се съобразявате с конкретни ключови думи и SEO правила. Но, все пак трябва да линквате към важните ви страници. Много е просто и елегантно - ще разнообрази анкър профила ви и ще внесе нотка на свежест и натуралност.
Как да проверите вътрешните си връзки за проблеми
Всичко до тук е ясно. Но ако не започнете сайт от нулата, нещата не винаги са така организирани, както би ни се искало.
Ето защо трябва да проверите съществуващите си вътрешни връзки, преди да добавите още.
Това не е толкова трудно, колкото звучи. Бихте могли да използвате инструмента за одит на Ahrefs.
Най-важните 5 неща, за които да гледате са:
1. Счупени вътрешни линкове (такива, които връщат грешка 4XX)
Ето няколко начина за решаване на такива проблеми:
- Възстановете отново счупената страница на същия URL адрес (ако е изтрита случайно).
- Пренасочете счупената страница към друг подходящ URL адрес. Актуализирайте или премахнете всички вътрешни връзки, сочещи към него.
2. Вътрешни връзки към пренасочени страници
Важно е да се отбележи, че не всички от тях биха били проблеми. Например, ако имате вътрешни връзки, сочещи към преместени и пренасочени страници (например http://domain.com/blog → https://domain.com/blog), вероятно няма от какво да се притеснявате.
Все пак няма нищо лошо в актуализирането на тези пренасочвания.
Така или иначе, внимавайте за страници, които пренасочват към нещо, което не е толкова уместно (релевантно).
3. Много вътрешни връзки към маловажни страници
Както вече знаем, вътрешния линк билдинг помага за това ботовете да разберат кой са важните страници от даден сайт и също така дава насока и релевантност за ключовите думи и темите.
Когато слагате безразборно вътрешни връзки към всякакви страници, просто за да има, вие затруднявате Google да определи кои са най-важните ви страници. И от тук респективно, не произхожда нищо добро.
Освен това, ако някои от страниците ви са настроени на „noindex, follow“, Google ще ги приравни към „noindex, nofollow“ в дългосрочен план. Резултатът е ефективно прекъсване на линк потока (силата) през тези страници, така че е най-добре да не линквате вътрешно към тях с „dofollow“ връзки.
4. Важни страници, които са няколко нива навътре в архитектурата
Като общо правило е това, че ако имате важни страници, които печелят приходи, конвертират добре и отговарят правилно за търсене по конкретни ключови думи и фрази – то би било хубаво те да не са далече структурно от началната страница и най-добре е архитектурно така да се направи уеб сайта, че те да са хем близо една до друга, хем до началната страница и разбира се, да имат правилно налинкване една към друга.
Няколко причини, поради които това е важно:
- Google може да счита „дълбоките“ страници за относително маловажни - така че може да не ги посещават твърде често. Не винаги е проблем, но нещо, което трябва да имате предвид.
- Най-авторитетната страница в повечето сайтове е началната страница - колкото по-близо е важната ви страница до началната, толкова по-голямо е прехвърлянето на PageRank (сила) към тази страница.
5. Осиротели страници
Както вече обясних по-горе, това са страници, които ги няма в навигацията и никъде в сайта няма връзка към тях.
Никакви важни страници не трябва да бъдат осиротели, по две причини:
- Google няма да може да ги намери (освен ако не добавите Sitemap-а (в XML формат) през Google Search Console, или те имат връзки от обходени страници на други сайтове).
- Няма PageRank да се прехвърля чрез вътрешни връзки - тъй като няма такива.
Как стратегически да използвате вътрешните връзки, за да станат по-силни вашите страници и да се класират по-напред по важните за тях ключови думи
Страниците с най-висок авторитет (сила, рейтинг, PageRank), имат много връзки към себе си.
Да, те също са част от нашата обща структура на сайтове и имат вътрешни връзки, но именно връзките от външни източници придават на тези страници своята сила.
И всъщност, вътрешното свързване от съответните страници с висок авторитет към тези, които се нуждаят от тласък е интелигентен и сравнително лесен начин.
Има много варианти да направите това и методите могат да станат доста сложни.
Затова по-долу ще се съсредоточа върху две прости стратегии, които всеки може да използва.
Метод #1 - Направете „site:“ търсене
Нека да кажем, че сте публикували нов публикация на тема „дигитален маркетинг”.
Искате да добавите няколко вътрешни връзки към тази страница, за да я стимулирате.
Но как да разберете откъде е най-добре да линкнете?
Започнете с търсене в Google със следния оператор за търсене: site: yourdomain.com „ключова дума или фраза, свързани със страница“
Ето ви един пример:
Това търсене връща страници от вашия сайт (в индекса на Google), които споменават конкретна дума или фраза. Тук можете да се запознаете и с други оператори за търсене на Google и тяхната полза в SEO процеса.
Разбира се, можете да попитате търсачката и за семантично свързани думи и синоними, за да намерите най-голям брой страници, от който бихте могли да линкнете към въпросната страница, на която искате да помогнете да стане по-силна и да се класира по-добре.
Метод #2 - Прегледайте вашите силни страници
Това са страниците с най-много връзки и авторитет. Можете да ги намерите, като използвате отчета за най-добрите връзки в Ahrefs Site Explorer (за съжаление е платен инструмент).
Поглеждайки надолу в този списък, често можете да намерите подходящи страници и публикации, от които да добавяте връзки.
Финални мисли
Вътрешният линк билдинг не е ядрена физика. Просто ви трябва логическа, йерархична структура на сайта и вътрешните ви връзки да следват тази структура. Най-малкото, можете да свържете стратегически от своите „силни страници“ с тези, които се нуждаят от малко SEO помощ.
Ето няколко насоки, които трябва да следвате, когато изграждате вътрешни връзки:
Не използвайте винаги един и същ анкър текст. Смесете нещата и поддържайте анкър профила разнообразен.
Не линквайте от неподходящи страници, само за увеличаване на авторитета. По-добре е изобщо да не се свързват вътрешно.
Не прекалявайте! Не е нужно да добавяте стотици вътрешни връзки, за да бъде това ефективно - една или две добре поставени често могат да окажат голяма промяна.
А вие, какви начини и хватки за вътрешно налинкване ползвате?
Източник: Ahrefs.com