Написали сте невероятна статия за проблемите със зрението и съвети за подобряването му. Небрежно сте препоръчали и хранителна добавка. И очаквате трафикът към сайта да удари космоса... Дали?
Почакайте първо да мине ревизията на Гугъл, защото търсачката ще гледа под лупа някои неща, преди да издаде присъдата:
• Разбира ли читателят какво трябва да направи, за да може да чете текста със ситните буквички без усилие, получава ли решения на проблема?
• Пълна ли е с хвалби и описания на добавката? Изпробвали ли сте я лично, експерт ли сте по темата, за да говорите уверено за ползите от нея?
• Прелива ли от ключови думи и фрази, сякаш цели само предни места в класирането?
В зависимост от отговорите на тези въпроси сайтът ви или ще бъде сред първенците в SERP, или го чака бързо свободно падане надолу, дори скриване. Точно в тази преценка е задобрял Гугъл след новата актуализация за полезно съдържание.
Отделяме й цяла статия – внимание!
ПРИЧИНАТА: Ако бизнесът съумее да използва актуализацията правилно, да влезе в тона й, то има голям шанс през съдържанието в сайта, да повиши посещенията и да спечели не просто потребители, но и клиенти.
За да ви помогнем с тази мисия събрахме най-важното и практичното, което да приложите. Eто какво ще прочетете до края на материала:
• Google Helpful Content Update – кратка анатомия
• Престъпление и наказание – кое съдържание e нискокачествено и НЕ се награждава, дори може да доведе до много лоши последствия
• Подходи и идеи за добро класиране на съдържание и сайт, според Google критериите
• Контролен списък за създаване и оптимизиране на съдържание, което търсачката да възнагради
Нека да разбулим мистерията на актуализацията...
Какво е Google Helpful Content Update и защо е решаващ за бизнеса?
Основната цел на Гугъл като търсачка е да предостави на потребителите най-качествената информация, релевантна на техните очаквания и заявени нужди. И това е червената нишка, която се проявява под формата на ъпдейти. Такъв е случаят и с новия, активиран през август миналата година.
По какво се различава от другите и как действа?
През юли 2022 излезе product review update, който засяга ревютата на сайта за по-добро класиране. Тоест повлиява само определена секция от сайта.Новият няма ограничения - обхваща цялото съдържание на сайта, всички страници.
На прицел са всякакъв тип уеб сайтове – блогове, афилиейт сайтове, електронни магазини, сайтове за услуги, корпоративни. Както нови, така и вече съществуващи – прилича малко на старт от нулата.
Както се знае, последните няколко години, Гугъл алгоритмите на база машинно обучение се развиха доста добре. Тази актуализация представлява значителна промяна спрямо предишните методи за ранкване на съдържание. Традиционно търсачката взема предвид редица фактори, като брой входящи линкове, обем на търсенето, полезността на съдържанието, цялостно потребителско преживяване, технически SEO фактори.
С този ъпдейт се поставя още по-голям акцент върху качеството на самото съдържание. Споменатите фактори продължават да си имат тежест. НО, отсега нататък те не са единствените, които търсачката ще държи на фокус.
Съществената промяна е, че когато класира съдържанието, неговата ПОЛЕЗНОСТ ще бъде още по-значим фактор.
Светлина върху подбудите и смисъла на това хвърля първият абзац в документацията (указанията) за актуализацията:
„Google Search винаги работи за по-добро свързване на хората с полезна информация. За тази цел стартираме това, което наричаме „актуализация на полезно съдържание“, което е и част от по-широкомащабно усилие да гарантираме, че хората виждат в резултатите от търсене по-оригинално, полезно съдържание, писано от хора, за хора. По-долу ще прочетете повече за актуализацията и нещата, които създателите трябва да съобразяват.“
Нека се опитаме накратко да „преведем и разкодираме“ посланието:
Стремим се да предоставим на потребителите автентична и ценна информация като им даваме точните резултати за техните заявки за търсене. Това ще им даде възможност да намерят отговори, без да се налага да навигират между различни уеб сайтове.
В допълнение искаме да гарантираме, че уникалното съдържание се вижда от потребителите, което пък от своя страна представлява гаранция, че то е автентично и различно.
Не харесваме текстове, написани с помощта на инструменти с изкуствен интелект. За нас това е спам. В графата „лоши“ попадат и такива, извлечени от друго място, пренаписани или перифразирани от инструмент, без никаква добавена истинска стойност.
И в продължение на тази логика винаги ще популяризираме оригинално съдържание, създадено от експерти по темата.
Без значение колко голям е сайтът, ако има друг с полезни материали, насоки и решения, които удовлетворяват потребителите, за него е наградата – да бъде напред в списъка с резултати, а не за големия.
Простото поставяне на обща информация на сайта, без да са зачетени очакванията на посетителите, ни дава сигнал, че е безполезна и ще ни накара да направим сайта по-труден за откриване.
Това основно ни казва екипът на Гугъл...
Някой може да помисли, че добрите SEO практики изпадат в немилост, не са важни. Истината е, че те ще имат по-голяма сила, когато подкрепят преференцията за създаване на съдържание, ориентирано към потребителя и неговите потребности. Такова за хората (people-first content), а не за търсачката.
Американският SEO анализатор Дейвид Рамос казва:
„Смятам, че границите между доброто потребителско изживяване (UX) и добрата оптимизация за търсачки (SEO) стават все по-размити и това е добре. Ако правите неща, които реалните хора ще харесват, то печелите. Последният ъпдейт просто ни тласка още няколко стъпки в тази посока.“
Кое съдържание Google изпраща на опашката или направо скрива?
Ще подходим психологически - с черните точки, изведени на база Гугъл документацията. Когато човек знае какво да НЕ прави, тогава по-лесно може да изгради работеща стратегия, защото избягва грешките.
Лошото съдържание, което НЕ заслужава поощрение в класирането:
1. НЕ дава задълбочено, подробно и ценно познание, индивидуален и критичен поглед върху проблематиката, различна гледна точка, опит от първа ръка.
Най-добрият пример за това са статии на инфлуенсър в личния му блог. Разтяга локуми за козметика на дадена марка, която даже не е ползвал, няма и едно полезно изречение. И целта е ясна – текст написан, за да прави мили очи на алгоритъма. Да се покаже кремчето, а не да се дадат компетентни съвети на човек, страдащ от суха кожа например.
2. НЕ задоволява любопитството, потребностите на потребителя, оставя го с въпроси и колебания, така че той продължава търсенето в други източници.
Ако публикувате статии на тема „стартиране на собствен бизнес“, то има начин да разберете дали сте отговорили на въпросите на посетителите и те са останали удовлетворени. Само проследете с някой от инструментите като Hotjar поведението им на сайта – колко минути отделят за статията, скролват ли бързо надолу, затварят ли я в рамките на секунди.
3. НЕ само на определени страници, но и в целия сайт то страда от липса на основен фокус, цел.
Представете си само онлайн място тип „манджа с грозде“ – четете писания от личностно развитие до майчинство, собствен бизнес, наука, технологии. Можете ли да кажете за какво точно бихте се върнали към него, по коя тема ще ви даде надеждна информация? Бихте ли го препоръчали на някого по даден проблем?
Ако обърнете палачинката и към вашия уеб сайт, ще разберете дали Гугъл ще ви вдигне червения картон.
4. Изобилства от много и разнопосочни теми или нишови, без да е налична собствена експертиза. Засяга актуални теми, заради това че са широко обсъждани, а не да покрие нуждите на съществуващата аудитория.
Колкото и добри съвети да дадете за изглаждане на бръчки с великата помощ на пластичната хирургия (доста тясна ниша), няма да звучите убедително и автентично, когато цялостното съдържание е за грижа за кожата и косата. Просто защото сайтът не е на клиника, а на козметичен център, който няма експертиза за това.
5. Обещава да даде категорични отговори на въпроси, за които границите все още са размити, не съществува единно мнение, а споровете не са стихнали.
Пишат се неща, без да са официално потвърдени, слухове се представят като достоверна информация. Второто го преживяхме всички в началото на пандемията с информациите за глобите за неносене на маски например.
Казано на прост език това е подвеждане, заблуждаване на потребителите.
Методи и тактики, с които съдържанието ви ще мине успешно изпита на новия ъпдейт
Тук няма да правим опити да „разследваме“ как работи алгоритъмът. Едва ли някой би се престрашил да го направи.Ще покажем как изглежда съдържанието, което отговаря на критериите на новата актуализация, и ще анализираме част от причините.
КОЙ казва какво ще ни спаси, когато ни боли глава?
Обърнете внимание на КОЙ, защото това е едно от дяволчетата, което дава съвет за посоката на живота на сайта в търсенето – възходяща или низходяща.
Да видим какво получаваме, когато изпишем ключова дума ГЛАВОБОЛИЕ.
На първо място се появява сайтът на „Нурофен“ – с материал с ценна информация за причините, за проблема и отговорите на най-често задаваните въпроси.
Темата e засегната подробно и в други сайтове, като например тук.
Преди няколко години точно с тази статия Epis.bg се ранкваше на първо място по ключовата дума главоболие. И понеже е търсена дума, то е нормално, че преглежданията на текста са достигнали 1 400 000.
През годините сайтът е събрал добра сила (показатели) и Google му има доверие. Към днешна дата обаче, статията е на страница….8 от списъка. Да, в темата е задълбано достатъчно добре, читателят може да си вземе нужното.
НО…Гугъл залага на сайтове със здравна тематика като този на „Нурофен“. Все пак КОЙ по-добре знае за главоболието от тези, които от години се занимават да го облекчават.
Точно в това е тънката разлика:
В нишата „здраве“ търсачката отчита като висококачествено публикуваното в медицински портали, сайтове на аптеки и лекарства, болници, медицински университети, здравни центрове.
Тоест това е тяхната главна тема, тя им приляга като ръкавица. Придобива още по-голяма тежест, когато е коментирана от доказан в областта си експерт - лекар, който споделя и собствен опит както е в материалите на Puls.bg.
Когато практиката се разбере погрешно и приложи, се получава един Франкенщайн…
Да кажем, че имате сайт за спорт (новини, интервюта, събития) и той се радва на много посещения. И да напишете супер качествен материал за нетрадиционни, нечувани досега методи за борба с главоболието, пак няма да се вредите за авторитетен източник в медицинската ниша.
На читателите ви ще им е леко странно, няма да го приемат сериозно. Защото те влизат в сайта да почерпят инфо в областта, в която ви считат за надеждни – спорта.
Както се казва „НЕ правете това сами вкъщи!“
Важно е да споменем, че допълнителната причина за показания по-горе резултат е и медицинският ъпдейт от 2019, който си действа с пълна сила и основание.
Авторитетността на съдържанието в сайта се повишава, когато то е „бронирано“ с още два важни елемента:
1. По-богата информация за автора: титла, сертификати, снимка, линк към личен сайт, пълната биография и още по-важното е Гугъл да знае за него.
За статия за съвети за борба с мазната кожа в онлайн магазин за козметика, най-добрият автор би бил дерматолог със собствена практика, допълнителни курсове и сертификати.
2. Репутация
Този свещен граал на сайта и компанията като цяло се базира на реалния опит на клиентите.
Затова Гугъл търси външни източници, които по безспорен начин го показват - като отзиви в Google My Business.
Както броят, така и контекстът им е от значение.
Достоверно и подробно ревю има по-голяма мощ, отколкото разочарованието на клиент заради обслужването от търговец.
За да провери репутацията ви, търсачката рови и за препоръки от доверени експерти, новинарски статии, награди и изобщо всякаква автентична информация, която насочва към сайта ви или името ви.
Като например, когато бизнесът спечели награда в конкретна индустрия. И това е подробно отразено на сайта на конкурса, пуснати са линкове от уеб сайта на бизнеса.
За индустрии, в които няма ясно посочени експерти, ангажираността и популярността на потребителите се считат за доказателство за репутация.
Въдица със сладка примамка или сериозна и подплатена експертност
Гугъл успява да улови кое от двете е избрал сайтът в цялостното съдържание, за да отсъди за класирането. Ето как се получава на практика:Пускаме търсене по ключова фраза ВИСОКО КРЪВНО и на първо място излиза онлайн магазин за хранителни добавки Botanic със статия „Високо кръвно налягане – причини, симптоми, усложнения, лечение“.
Тя е далеч от доброто оформление, тъй като няма подходящи и атрактивни изображения, което по подразбиране допринася за по-добро класиране.
Но ЗАЩО е на първо място?
Поглед върху основните елементи на снипета ни подсказва. Заглавието и описанието са пряко по темата, разбираеми са и НЕ са оформени като клик бeйт.
Другите резултати на първа страница са с подобна структура с гравитация около темата – симптоми, кои са нормалните стойности, разликата между ниско и високо кръвно налягане.
Отидем ли на страница 6, картината се променя и там се явяват заглавия - стръв – „Как да свалим високото кръвно за минута и без лекарства“.
Наистина ли ще повярвате, че обещаните чудеса ще се случат, ако последвате съветите?
Текстовете дори и не одраскват нивото на експертиза, а сайтовете са тип блог, в който здравната тематика е част - тип „пълнеж“, но не и фокус. Често се случва сайтовете да са сателити. Което ни връща и към точката за авторитетността.
Сега изниква въпросът „Как да засилим елемента на експертиза в съдържанието?“
Според Google Search Quality Guidelines има два вида експертиза:
Formal Еxpertise - официална
Тя се предоставя от професионалисти в областта – например лекари, адвокати, финансисти. Когато написаното от тях недвусмислено отговаря на истината, не подвежда, изяснява убедително нещо, на което дълго е търсен отговор, тогава помагат на потребителя в най-висока степен. А това праща сайта в групата на надеждните ресурси.
Еveryday Еxpertise – ежедневен опит
Тук директно ще дадем определението на търсачката:
„Ако създателят на съдържанието има вида и количеството жизнен опит, които го правят „експерт по темата“, тогава ние ще оценим този „ежедневен опит“ и няма да наказваме лицето/уеб страницата/уебсайта, че няма формално образование или обучение в областта.“
Като такъв опит се оценяват коментари на пациенти в сайт за борба с рака, разказани лични истории за предизвикателствата на коварната болест. И в случая НЕ са медицински съвети.
Накратко:
• Създателите на съдържанието в сайта ви трябва добре да познават материята, компетентно да разкриват аспектите й, и силно да аргументират твърденията си.
• Обстойно споделеният личен опит добавя полезност и допринася за хармоничните отношения на сайта с вездесъщата търсачка.
Гради се бавно като къща и се разрушава бързо като пясъчна кула – ДОВЕРИЕТО!
То също е част от критериите за добро съдържание, не от вчера, разбира се.
По отношение на сайта Гугъл търси знаците на доверие през:
• Лесен достъп
• Информация за контакти - Потребителите имат увереността, че ще говорят с реални хора, ако се наложи.
• Подробна страница „За нас“ - Посетителите на сайта разбират кой стои зад бизнеса, каква мисия има и в каква област са компетенциите му.
• Линкове от сайтове с високо доверие
• Супер авторитетни изходящи линкове
• Общи условия и политика за поверителност
• Линкове към активни страници в социалните мрежи
• Онлайн магазините се нуждаят от сигурни системи за онлайн плащане и надеждно обслужване на клиентите.
• Отзивите за продукти трябва да бъдат честни и написани, за да помогнат на другите да вземат информирани решения за покупка (вместо единствено за продажба на продукта).
• Информационните страници по ясни теми за YMYL (вашите пари – вашето здраве) трябва да бъдат точни, за да се предотврати увреждане на хората и обществото.
• Публикациите в социалните медии по теми, различни от YMYL, може да не се нуждаят от високо ниво на доверие, например когато целта на публикацията има за цел да забавлява аудиторията си и съдържанието на публикацията не рискува да причини вреда.
Вероятно повечето ви изглеждат очевидни. Позволихме си да ги припомним, защото често се забравят или занемаряват, не се обновяват регулярно. А в целостта си имат сериозен принос към третирането на сайта като източник, с висока степен на доверие.
И като стана дума за YMYL, то няма как да не споменем и Е-Е-А-Т (experience - expertise - authoritativeness - trustworthiness).
Какво е E-E-A-T и защо е толкова важно?
През декември 2022 г. Google актуализира своите насоки за оценка на качеството. Ето и какво точно значат самите термини от абревиатурата:Потребителски опит: Степента, в която създателят на съдържание има необходимия опит от първа ръка, или житейски опит по темата.
Експертиза: Степента, в която създателят на съдържание има необходимите знания или умения свързани с темата.
Авторитетност: Степента, в която създателят на съдържанието или уебсайтът е известен като достоверен и сериозен източник по темата.
Доверие: Степента, до която страницата е точна, честна, безопасна и надеждна.
Това не са някакви фундаментално нови идеи, по-скоро тези актуализации имат за цел да улавят по-добре нюансите на това, как хората търсят информация в разнообразието от качествено съдържание, което съществува в интернет. Тоест, E-E-A-T би могло да се приеме като сериозен филтър и една голяма стъпка на търсачката към постигане на заветната й цел – предлагане на потребителите на верните и най-добрите отговори на техните търсения.
И понеже материала е на български и главно за българските читатели, то е нужно да спомена, че този ъпдейт работи с много по-високи обороти на Англоезични домейни. В България е доста по-леко за сега.
Дали ще създавате ново съдържание, или ще обновявате старото, за да достигне до по-добри резултати в класирането, сверявайте часовника на качеството и полезността с това:
КОНТРОЛЕН СПИСЪК (на база напътствията на Гугъл)
Представете си, че сте на мястото на потребителя и оценявате съдържанието и целия сайт.
Когато можете да поставите отметка на дадена точка, това е вашата зелена лампа. Поздравления – свършили сте чудесна работа!
Останалите без отметка са червените лампи. Поздравления – имате да свършите работа!
1. Критерий „People-First-Content“
• Бизнесът, сайтът има съществуваща или потенциална аудитория, която би счела съдържанието за полезно, когато има казус за решаване, търси съвети.
• От пръв поглед се вижда опит от първа ръка, познаване на темата от всеки ъгъл, с всички възможни възражения и спорни моменти.
• Сайтът има ясна главна цел, фокус и всички написани материали се обединяват около нея.
• След прочитане, съдържанието оставя чувство на удовлетворение – потребителят е научил необходимото, достатъчно по темата, за да изпълни набелязаната задача.
2. Критерий „Engine – First - Content“
• Съдържанието не е направено, за да угоди на търсачката – няма огромно разпиляване в разнопосочни теми и такива в тренда, разминаващи се с основната цел на сайта.
• Не са използвани инструменти за генериране на съдържание по много и разнообразни теми.
• Няма текстове „резюме“ на чужди такива и без никаква добавена стойност, лична позиция, както и материали по нишови теми, без реална експертиза и опит.
• Няма подвеждащо съдържание – недоказана информация, спорни отговори, слухове, представени за реалност
• Съдържанието не подтиква потребителя към ново търсене в други източници, на по-добра и полезна информация за въпросите, които има да решава.
3. Критерий „Качество“
• Съдържанието дава оригинална информация, анализ, проучване.
• Темата е обхваната в същината си, изчерпателно, с информация, която е вид „прозрение“ и отвъд очевидната, широко разпространената и познатата.
• За съдържанието са ползвани външни източници, но те не са копирани или пренаписани, липсва обобщаване на чужди мисли и мнение. Има автентична допълнителна стойност, която изпъква при сравнение с други страници в списъка от търсенето.
• Заглавието и описанието на страницата дават недвусмислено и ясно резюме, не залагат на провокацията и преувеличенията, за да хванат вниманието.
• Съдържанието е толкова ценно, че е достойно да бъде споделено и препоръчано, запазено за повторно четене.
4. Критерий „Експертиза“
• Информацията е представена по такъв начин, че генерира доверие – ясни източници, доказателство за експертен опит, история и биография на автора.
• Сайтът създава впечатление на ползващ се с доверие и признат за авторитет в дадената област, когато потребителят направи проучване за него в мрежата.
• Създателите на съдържанието са експерти, които добре познават темата, демонстрират това по безспорен начин и аргументират изразената си позиция.
• Липсват фактически грешки, които лесно могат да бъдат проверени.
5. Критерий „Представяне, оформление“
• Правописните и граматическите грешки са сведени до минимум, или липсват.
• Съдържанието е създадено със старание и внимание към детайла, а не набързо, с богата и адекватна визулна част, която подкрепя преживяването. Не е „произведено“ от няколко човека или пръснато по голяма мрежа от сайтове, така че съответните основни страници да загубят от тежестта си на източник.
• Няма прекалено много реклами, които отвличат вниманието и пречат на взаимодействието на потребителя със съдържанието.
• Съдържанието се представя добре на мобилни устройства.
Финални думи
Ако дотук изискванията на Гугъл и новият ъпдейт са ви довели малко до отчаяние и се чудите какво по-напред да съобразявате, то можете да запомните това:
Алгоритъмът се води от свои правила, ще става все по-умен и както се казва няма да му хванете спатиите. В крайна сметка смисълът на всеки бизнес, всеки сайт е да бъде в услуга на хората. Затова винаги мислете за тях, когато подбирате темите и правите съдържание:
• Да им върши работа, с негова помощ да си решат проблемите, да намерят отговори на въпросите.
• Да им е приятно да пребивават във вашата онлайн къщичка – винаги ще помнят как са се почувствали, а не толкова какво сте им казали.
• Да ги кара да ви препоръчат и да говорят за бизнеса ви с респект, да му имат доверие.
И когато Гугъл хване тези сигнали, наградата с предните места в класирането няма да закъснее.